Historia świata po 1989 r. - pozaeuropejskie potęgi na arenie międzynarodowej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia świata po 1989 r. - pozaeuropejskie potęgi na arenie międzynarodowej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia świata po 1989 r. - pozaeuropejskie potęgi na arenie międzynarodowej [na kierunku:] doktryny polityczne i prawne, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/3ECTS]: dr hab. Marcin Rzepka
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/3ECTS]: dr hab. Marcin Rzepka
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Marcin Rzepka
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości z historii najnowszej świata. Zaliczony I semestr kursu.
Cele
Zapoznanie studentów z przemianami historyczno-społeczno-politycznymi w świecie pozimnowojennym oraz rolą potęg pozaeuropejskich w kształtowaniu nowego układu światowego.
Treści kształcenia
1. Turcja – kemalizm, islamizm, neo-osmanizm.
2. Turcja – strategie regionalne i globalne.
3. Iran po 1989 roku: stosunki z USA.
4. Iran i jego polityka regionalna.
5. Pakistan – konflikty wewnętrzne.
6. Indie na drodze do potęgi.
7. Indie oddziaływanie w regionie.
8. Chiny – reformy po 1989.
9. Chiny w światowej polityce.
10. Japonia, Korea.
11. Region Pacyfiku – oddziaływanie mocarstw.
12. Republika Południowej Afryki po apartheidzie.
13. Nigeria – lokalna potęga afrykańska?
14. Brazylia – lider Ameryki Południowej?
15. Ameryka Południowa.
2. Turcja – strategie regionalne i globalne.
3. Iran po 1989 roku: stosunki z USA.
4. Iran i jego polityka regionalna.
5. Pakistan – konflikty wewnętrzne.
6. Indie na drodze do potęgi.
7. Indie oddziaływanie w regionie.
8. Chiny – reformy po 1989.
9. Chiny w światowej polityce.
10. Japonia, Korea.
11. Region Pacyfiku – oddziaływanie mocarstw.
12. Republika Południowej Afryki po apartheidzie.
13. Nigeria – lokalna potęga afrykańska?
14. Brazylia – lider Ameryki Południowej?
15. Ameryka Południowa.
Efekty kształcenia
Wiedza: student: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historia najnowsza świata. S_W01, K_W02; zna najważniejszą faktografię historyczną XX wieku w kontekście potęg światowych po 1989 roku. S_W03, KW_05;
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii XX wieku S_U01, K_U01; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla świata po 1989 roku. S_U03, K_U04;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej świata po 1989 roku. S_K01, K_K03;
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii XX wieku S_U01, K_U01; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla świata po 1989 roku. S_U03, K_U04;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej świata po 1989 roku. S_K01, K_K03;
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczęszczanie na wykłady (możliwe 2 nieobecności na zajęciach – bez względu na podany powód nieobecności). Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta temat dotyczący tematyki zajęć, jej przedstawienie i obrona zawartych w niej tez.
Lektury podstawowe
J. Kiwerska, Świat w latach 1989-2009. Wydarzenia-konflikty-procesy, Poznań 2009.
A. Chwalba, Historia powszechna 1989-2011, Warszawa 2011.
A. Chwalba, Historia powszechna 1989-2011, Warszawa 2011.