Proseminarium specjalnościowe (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

1.Wiedza historyczna na poziomie maturalnym;
2.Znajomość historii powszechnej na poziomie maturalnym; bierna znajomość języka rosyjskiego (umiejętność swobodnego czytania);

Cele

Celem proseminarium jest praktyczne przygotowanie uczestników do samodzielnej pracy naukowej. Na zajęciach podawana jest podstawowa literatura dotycząca dziejów krajów Europy Wschodniej w dobie nowożytnej (XVI-XVIII w.). Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami pracy historyka. W ramach zajęć każdy z uczestników przygotowuje pracę proseminaryjną, której celem jest sprawdzenie podstawowych umiejętności: postawienie problemu badawczego, sformułowanie tematu, zebranie i analiza pozyskanych ze źródeł i literatury informacji, ułożenie planu pracy, zredagowanie wstępu i zakończenia, pisanie tekstu historycznego.

Treści kształcenia

Zajęcia obejmują historię krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia: sytuacja społeczno-gospodarczo-polityczna Europy Wschodniej w XVI-XVIII w.; dzieje państw Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń europejskich; konflikty zbrojne na terenie Europy Środkowo-Wschodniej w XVI-XVIII w.; przemiany cywilizacyjne i kulturowe w krajach Europy Wschodniej XVI-XVIII w.; kwestie wyznaniowe w krajach Europy Wschodniej w XVI-XVIII w.

Efekty kształcenia

Wiedza: student: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historią świata i Polski XVI-XVIII w. Ew_1, Ew_2, Ew_3; zna najważniejszą faktografię historyczną krajów Europy Wschodniej XVI-XVIII w. Ew_2; ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historiografii i jej nowych osiągnięciach w zakresie historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Ew_4; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury krajów Europy Wschodniej XVI-XVIII w. Ew_6, Ew_9,Ew_12;
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Eu_1; potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych dotyczących historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Eu_2; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Eu_3, Eu_4, Eu_5;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej historii krajów Europy Wschodniej XVI-XVIII w. Ek_3; student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wytworzonego w krajach Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Ek_5

Metody dydaktyczne

1.Samodzielne przygotowywanie przez studenta pracy proseminaryjnej na wybrany temat z listy przedstawionej przez prowadzącego zajęcia lub na temat zgłoszony przez samego studenta i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia.
2.Omawianie ze studentami kwestii związanych z postępami w gromadzeniu bibliografii – bazy źródłowej i literatury oraz konstrukcją pracy;
3.Przedstawienie przez studentów prac proseminaryjnych – ich odczytanie podczas zajęć. Prace w formie wydruku zostają oddane prowadzącemu zajęcia.
4.Indywidualne omówienie napisanych przez studentów prac proseminaryjnych.
Podsumowanie odbytych zajęć – podkreślenie wagi, jaką odgrywa samodzielne pisanie pracy proseminaryjnej, stanowiącej przygotowanie do pisania pracy licencjackiej i magisterskiej.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć przez studenta jest:
1. uczęszczanie na proseminarium (możliwe 2 nieobecności na zajęciach – bez względu na podany powód nieobecności). Student przekraczający limit dopuszczalnych nieobecności jest zobowiązany do nadrobienia we własnym zakresie problematyki poruszanej na każ-dych odbytych zajęciach i zaliczenie jej na dyżurach u prowadzącego zajęcia.
2.Przygotowanie, przedstawienie i oddanne prowadzącemu zajęcia pracy proseminaryjnej (zgodnej ze standardami obowiązującymi w Instytucie Historii UPJPII i wskazaniami prowadzącego). Wydruk pracy winien spełniać następujące normy zatwierdzone przez Radę Instytutu Historii UPJPII z dnia 25 stycznia 2013 r. Student ma obowiązek przedłożyć wydruk pracy proseminaryjnej prowadzącemu zajęcia w terminie nie późniejszym niż 1 tydzień przed zakończeniem zajęć;
Forma oceny pracy studenta:
1.Sprawdzenie sposobu prac studenta nad przygotowywaniem pisemnej pracy proseminaryjnej – gromadzenie bibliografii, selekcja zgromadzonej bibliografii; proces komponowania pracy, sposób stosowania aparatu naukowego (przypisów).

Lektury podstawowe

Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, t. 1-2, Warszawa 2004-2005;
Bazylow L., Historia Rosji, t. 1, Warszawa 1982;
Bazylow L., Wieczorkiewicz P., Historia Rosji, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005;
Jakowenko N., Historia Ukrainy do roku 1795, Warszawa 2011;
Pipes R., Rosja carów, Warszawa 2008;
Riasanovsky N.V., Steinberg M.D., Historia Rosji, Kraków 2009;
Serczyk W.A.,Historia Ukrainy, Wrocław 2009;

Lektury uzupełniające

Wykaz lektur pomocnych w opracowaniu tematów poszczególnych zagadnień studenci otrzymują na bieżąco w trakcie trwania zajęć.