Historia myśli rosyjskiej od XVIII do XX w. (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia myśli rosyjskiej od XVIII do XX w.
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia myśli rosyjskiej od XVIII do XX w. [na kierunku:] Europa Wschodnia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/1ECTS]:s. prof. dr hab. Tereza Obolevich
- [prowadzący wykład:30h/z/1ECTS]:s. prof. dr hab. Tereza Obolevich
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: s. prof. dr hab. Tereza Obolevich
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią i podstawowymi zagadnieniami filozofii rosyjskiej XVIII – XIX w.
Treści kształcenia
W trakcie wykładu zostaną przedstawione ważniejsze etapy kształtowania się filozofii rosyjskiej, począwszy od XVIII w. do XIX w. oraz przeanalizowane poglądy ważniejszych myślicieli rosyjskich (m.in. w oparciu o teksty źródłowe i komentarze). Program obejmuje następujące treści:
T_1 Powstanie i główne etapy filozofii rosyjskiej;
T_2 Specyfika rosyjskiej filozofii religijnej
T_3 Filozofia rosyjska Oświecenia: Akademia Kijowsko-Mohylańska
T_4 Druga scholastyka w Rosji oraz jej upadek;
T_5 Myśl G. Skoworody;
T_6 Poglądy M. Łomonosowa
T_7 Filozofia epoki Katarzyny I
T_8 Filozofia akademicka XIX wieku (W. N. Karpow, P. D. Jurkiewicz, W. D. Kudriawcew-Płatonow i in.);
T_9 Myśl P. Czaadajewa;
T_10 Wcześni słowianofile (A. Chomiakow, I. Kirejewski i in.);
T_12 Późni słowianofile
T_12 Okcydentaliści (A. Herzen i in.);
T_13 Motywy filozoficzne w literaturze rosyjskiej
T_14 Myśl F. Dostojewskiego
T_15 Filozoficzne poglądy L. Tołstoja.
T_1 Powstanie i główne etapy filozofii rosyjskiej;
T_2 Specyfika rosyjskiej filozofii religijnej
T_3 Filozofia rosyjska Oświecenia: Akademia Kijowsko-Mohylańska
T_4 Druga scholastyka w Rosji oraz jej upadek;
T_5 Myśl G. Skoworody;
T_6 Poglądy M. Łomonosowa
T_7 Filozofia epoki Katarzyny I
T_8 Filozofia akademicka XIX wieku (W. N. Karpow, P. D. Jurkiewicz, W. D. Kudriawcew-Płatonow i in.);
T_9 Myśl P. Czaadajewa;
T_10 Wcześni słowianofile (A. Chomiakow, I. Kirejewski i in.);
T_12 Późni słowianofile
T_12 Okcydentaliści (A. Herzen i in.);
T_13 Motywy filozoficzne w literaturze rosyjskiej
T_14 Myśl F. Dostojewskiego
T_15 Filozoficzne poglądy L. Tołstoja.
Efekty kształcenia
E_1 – student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami z wybranych zagadnień filozofii rosyjskiej
E_2 – student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych powstałych w Rosji
E_2 – student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych powstałych w Rosji
Metody dydaktyczne
M_1 wykład
M_2 dyskusja
M_3 analiza tekstu
M_2 dyskusja
M_3 analiza tekstu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Ocenianie ciągłe na podstawie obecności i zaangażowania studenta na zajęciach, zakończone zalecze-niem bez oceny w ostatnim tygodniu trwania kursu.
Lektury podstawowe
1. L. Stołowicz, Historia filozofii rosyjskiej, Gdańsk 2008.
Lektury uzupełniające
1. A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej, Kraków 2005.
Uwagi
Efekty kształcenia przedmiotu
E_1
E_2
E_n
Treści kształcenia omawiane w trakcie zajęć, wspomagające uzyskanie zakładanego efektu kształcenia
T_1
T_2
T_n
Metody i narzędzia
dydaktyczne
M_1
M_2
M_n
Sposoby sprawdzania osiągnięcia założonego efektu
W_1
W_2
W_n
E_1
E_2
E_n
Treści kształcenia omawiane w trakcie zajęć, wspomagające uzyskanie zakładanego efektu kształcenia
T_1
T_2
T_n
Metody i narzędzia
dydaktyczne
M_1
M_2
M_n
Sposoby sprawdzania osiągnięcia założonego efektu
W_1
W_2
W_n