Współczesne procesy kulturowe (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Współczesne procesy kulturowe
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Współczesne procesy kulturowe [na kierunku:] Europa Wschodnia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: Jakub Sadowski
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: Jakub Sadowski
- - Współczesne procesy kulturowe [na kierunku:] historia Kościoła, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: Jakub Sadowski
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: Jakub Sadowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: Jakub Sadowski
Sylabus
Wymagania wstępne
Kompetencje humanistyczne z zakresu studiów I stopnia.
Cele
Celem zajęć jest ogólne zapoznanie studentów historii z zagadnieniami kultury współczesnej w optyce antropologii kultury, socjologii kultury i semiotyki kultury.
Treści kształcenia
Kurs obejmuje prezentację narzędzi teoretycznych z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze pozwalających opisać szereg fenomenów kultury współczesnej, m. in.: współczesne mitologie i utopie, hierarchie, hierarchizacje, karnawały i karnawalizacje, sytuacje powrotu do kultury plemiennej, widowiska, poszczególne rodzaje mediów i ich wpływ na kulturę komunikacji. Semestr I:
1. Sposoby definiowania kultury. Szerokie i wąskie rozumienie kultury.
2. Konstruktywizm kulturowy. Kultura a postrzeganie. Konstruktywistyczne definicje kultury.
3. Języki i ich typy. Język w systemie kultury.
4. Media w kulturze. Rodzaje mediów a rodzaje percepcji rzeczywistości.
5. Kultura oralna.
6. Kultura druku.
7. Kultura mediów elektronicznych.
8. Kultura sieci.
Semestr II:
1. Specyfika dominującego typu mediów a dynamika procesów tożsamościowych.
2. Typy narracji a postrzeganie rzeczywistości.
3. Narracje ideologiczne.
4. Narracje mitologiczne.
5. Narracje utopijne.
6. Rodzaje hierarchii w kulturze współczesnej.
7. Karnawały i karnawalizacje.
8. Sytuacje plemienne w kulturze współczesnej.
9. Widowiska masowe a neotrybalizm. Semestr I:
1. Sposoby definiowania kultury. Szerokie i wąskie rozumienie kultury.
2. Konstruktywizm kulturowy. Kultura a postrzeganie. Konstruktywistyczne definicje kultury.
3. Języki i ich typy. Język w systemie kultury.
4. Media w kulturze. Rodzaje mediów a rodzaje percepcji rzeczywistości.
5. Kultura oralna.
6. Kultura druku.
7. Kultura mediów elektronicznych.
8. Kultura sieci.
Semestr II:
1. Specyfika dominującego typu mediów a dynamika procesów tożsamościowych.
2. Typy narracji a postrzeganie rzeczywistości.
3. Narracje ideologiczne.
4. Narracje mitologiczne.
5. Narracje utopijne.
6. Rodzaje hierarchii w kulturze współczesnej.
7. Karnawały i karnawalizacje.
8. Sytuacje plemienne w kulturze współczesnej.
9. Widowiska masowe a neotrybalizm.
1. Sposoby definiowania kultury. Szerokie i wąskie rozumienie kultury.
2. Konstruktywizm kulturowy. Kultura a postrzeganie. Konstruktywistyczne definicje kultury.
3. Języki i ich typy. Język w systemie kultury.
4. Media w kulturze. Rodzaje mediów a rodzaje percepcji rzeczywistości.
5. Kultura oralna.
6. Kultura druku.
7. Kultura mediów elektronicznych.
8. Kultura sieci.
Semestr II:
1. Specyfika dominującego typu mediów a dynamika procesów tożsamościowych.
2. Typy narracji a postrzeganie rzeczywistości.
3. Narracje ideologiczne.
4. Narracje mitologiczne.
5. Narracje utopijne.
6. Rodzaje hierarchii w kulturze współczesnej.
7. Karnawały i karnawalizacje.
8. Sytuacje plemienne w kulturze współczesnej.
9. Widowiska masowe a neotrybalizm. Semestr I:
1. Sposoby definiowania kultury. Szerokie i wąskie rozumienie kultury.
2. Konstruktywizm kulturowy. Kultura a postrzeganie. Konstruktywistyczne definicje kultury.
3. Języki i ich typy. Język w systemie kultury.
4. Media w kulturze. Rodzaje mediów a rodzaje percepcji rzeczywistości.
5. Kultura oralna.
6. Kultura druku.
7. Kultura mediów elektronicznych.
8. Kultura sieci.
Semestr II:
1. Specyfika dominującego typu mediów a dynamika procesów tożsamościowych.
2. Typy narracji a postrzeganie rzeczywistości.
3. Narracje ideologiczne.
4. Narracje mitologiczne.
5. Narracje utopijne.
6. Rodzaje hierarchii w kulturze współczesnej.
7. Karnawały i karnawalizacje.
8. Sytuacje plemienne w kulturze współczesnej.
9. Widowiska masowe a neotrybalizm.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- posiada znajomość głównych teoretycznych koncepcji opisu kluczowych fenomenów kultury współczesnej (S_W01, S_W05);
- potrafi stosować do opisu zjawisk kultury podstawowe narzędzia antropologiczne, socjologiczne i antropologiczne (S_U01, S_U02, S_U03);
- jest przygotowany do wzbogacenia o te narzędzia posiadanego warsztatu historyka (S_K01).
- posiada znajomość głównych teoretycznych koncepcji opisu kluczowych fenomenów kultury współczesnej (S_W01, S_W05);
- potrafi stosować do opisu zjawisk kultury podstawowe narzędzia antropologiczne, socjologiczne i antropologiczne (S_U01, S_U02, S_U03);
- jest przygotowany do wzbogacenia o te narzędzia posiadanego warsztatu historyka (S_K01).
Metody dydaktyczne
Konwersatorium – lektura tekstów naukowych, analiza, dyskusja, aplikowanie koncepcji teoretycznych do przykładów współczesnych.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Do uzyskania zaliczenia pierwszego semestru niezbędna jest obecność na zajęciach (w zgodzie z zasadami panującymi na UPJPII) oraz znajomość omawianych tekstów. W drugim semestrze – poza wymienionymi elementami – konieczne jest napisanie otwartego testu sprawdzającego. Na teście spośród 6 zaproponowanych zagadnień podsumowujących tematykę zajęć student wybiera 3 i dokonuje swobodnej wypowiedzi pisemnej. Wypowiedź na każdy z wybranych tematów oceniana jest oddzielnie. Średnia ocen z zagadnień po zaokrągleniu jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Lektury podstawowe
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. A. Chałupnik, W. Dudzik, M. Kanabrodzki, L. Kolankiewicz, Warszawa 2005.
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. A. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003.
P. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości (dow. wyd.)
B. Żyłko, Semiotyka kultury, Szkoła tartusko-moskiewska, Gdańsk 2009
C. Geertz, Interpretacja kultur, Kraków 2005
J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię (dow. wyd.)
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. A. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003.
P. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości (dow. wyd.)
B. Żyłko, Semiotyka kultury, Szkoła tartusko-moskiewska, Gdańsk 2009
C. Geertz, Interpretacja kultur, Kraków 2005
J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię (dow. wyd.)
Lektury uzupełniające
M. Czeremski, J. Sadowski, Mit i utopia, Kraków 2012