Historia Kościoła w starożytności (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia Kościoła w starożytności
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia Kościoła w starożytności [na kierunku:] Europa Wschodnia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/3ECTS]:ks. dr Krzysztof Tyburowski
- [prowadzący wykład:30h/z+e/3ECTS]:ks. dr Krzysztof Tyburowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Krzysztof Tyburowski
Sylabus
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę i umiejętności, które zdobył w poprzednim wykształceniu (szkoła średnia)
Cele
Celem jest:
a) wprowadzenie studenta w fenoemn, jakim jest historia Kościoła;
b) zapoznanie studenta ze zmianą, jakie w rozpadający się świat zachodniorzymski wprowadziło chrześcijaństwo;
c) poznanie głównych zagadnień związanych ze starożytnym Kościołem.
a) wprowadzenie studenta w fenoemn, jakim jest historia Kościoła;
b) zapoznanie studenta ze zmianą, jakie w rozpadający się świat zachodniorzymski wprowadziło chrześcijaństwo;
c) poznanie głównych zagadnień związanych ze starożytnym Kościołem.
Treści kształcenia
Kościół i chrześcijaństwo, gdy pojawiło się na świecie, wprowadziło zasadniczą jakościową zmianę w pogańską mentalność starożytnego świata. Zwróciło uwagę na aspekt doktrynalny i moralny religii, kompletnie nieobecny w religijności pogańskiej. Zmieniło w ten sposób całkowicie rozpadający się świat grecko-rzymski późnej starożytności i wprowadziło go poprzez kryzys związany z rozpadem Imperium Romanum, wędrówkami ludów i tworzenie się nowych społeczności europejskich w uporządkowany świat dziesięciowiekowej Europy średniowiecznej.
Zajęcia obejmują jeden semestr i wyglądają w zarysie następująco:
1. Znaczenie chrześcijaństwa w kulturze Europy i świata (1 para zajęć);
2. Natura Kościoła i katolicyzmu(1 para zajęć);
3. Chrześcijaństwo a społeczeństwo pogańskie(1 para zajęć);
4. Podział historii starożytnej chrześcijaństwa (1 para zajęć);
5. Jak się zostawało chrześciajninem: Didache i Traditio Apostolica (1 para zajęć);
6. Prześladowania i ich rodzaje(1 para zajęć);
7. Prześladowania ze strony pogan (1 para zajęć);
8. Prześladowania ze strony żydów i heretyków (1 para zajęć);
9. Polemika z herezjami. Prymitywne herezje II i III wieku (1 para zajęć);
10. Konfrontacja z gnozą(1 para zajęć);
11. Problematyka męczeństwa: kwestia "lapsi"(1 para zajęć);
12. Problematyka trynitarna - Nicea 321(1 para zajęć);
13. Problematyka chrystologiczna - Chalcedon 451 (1 para zajęć);
14. Fenomen Konstantyna Wielkiego i Justyniana (1 para zajęć);
15. Chrześcijaństwo u schyłku starożytności (1 para zajęć).
Zajęcia obejmują jeden semestr i wyglądają w zarysie następująco:
1. Znaczenie chrześcijaństwa w kulturze Europy i świata (1 para zajęć);
2. Natura Kościoła i katolicyzmu(1 para zajęć);
3. Chrześcijaństwo a społeczeństwo pogańskie(1 para zajęć);
4. Podział historii starożytnej chrześcijaństwa (1 para zajęć);
5. Jak się zostawało chrześciajninem: Didache i Traditio Apostolica (1 para zajęć);
6. Prześladowania i ich rodzaje(1 para zajęć);
7. Prześladowania ze strony pogan (1 para zajęć);
8. Prześladowania ze strony żydów i heretyków (1 para zajęć);
9. Polemika z herezjami. Prymitywne herezje II i III wieku (1 para zajęć);
10. Konfrontacja z gnozą(1 para zajęć);
11. Problematyka męczeństwa: kwestia "lapsi"(1 para zajęć);
12. Problematyka trynitarna - Nicea 321(1 para zajęć);
13. Problematyka chrystologiczna - Chalcedon 451 (1 para zajęć);
14. Fenomen Konstantyna Wielkiego i Justyniana (1 para zajęć);
15. Chrześcijaństwo u schyłku starożytności (1 para zajęć).
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
a) ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej ( K_W01)
b) posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym (K_W06)
c) posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych (K_W7)2. Umiejętności:
a) Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)
b) Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U02)
c) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03)
d) Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej (K_U04)
e) Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U07)
3. Kompetencje społeczne:
a) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (K_K01)
b) Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02)
c) Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03)
a) ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej ( K_W01)
b) posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym (K_W06)
c) posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych (K_W7)2. Umiejętności:
a) Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)
b) Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U02)
c) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03)
d) Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej (K_U04)
e) Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U07)
3. Kompetencje społeczne:
a) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (K_K01)
b) Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02)
c) Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03)
Metody dydaktyczne
Klasyczna forma wykładu. Praca na bazie analizy konkretnych źródeł historycznych, ich analiza przez wykładowcę.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zajęcia składają się z 15-tu dwugodzinnych (godziny akademickie) par zajęć podczas jednego semestru.
Na ocenę końcową wpływa:a) aktywność studenta oceniana podczas trwania zajęć.
b) Zdanie ustnego egzaminu końcowego
Na ocenę końcową wpływa:a) aktywność studenta oceniana podczas trwania zajęć.
b) Zdanie ustnego egzaminu końcowego
Lektury podstawowe
1. B. Kumor, Historia Kościoła, cz. 1: Starożytność chrześcijańska, (różne wydania)
Lektury uzupełniające
1. M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992;
2. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007;
3. Katolicyzm starożytny, red. J. Keller, Warszawa 1969 (z zastrzeżeniami);
4. K. Adam, Natura katolicyzmu, Warszawa 1999.
2. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007;
3. Katolicyzm starożytny, red. J. Keller, Warszawa 1969 (z zastrzeżeniami);
4. K. Adam, Natura katolicyzmu, Warszawa 1999.