Historia sztuki nowożytnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza z historii sztuki na poziomie szkoły średniej, zaliczony I rok studiów

Cele

Studenci powinni zdobyć wiedzę o najważniejszych zjawiskach w sztuce nowożytnej, umieć rozpoznawać różnego rodzaju dzieła i sytuować je w szerszym kontekście kulturowym.

Treści kształcenia

Wykład prezentuje najważniejsza zagadnienia związane z rozwojem architektury, rzeźby i malarstwa od renesansu do baroku w szerokim kontekście politycznym, społecznym i religijnym.
Moduł umożliwia studentom opanowanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach w sztuce nowożytnej w krajach europejskich i w Rosji oraz na obszarze dawnej Rzeczypospolitej.

T_1. Prezentowane są główne zagadnienia związane z rozwojem trzech głównych dziedzin sztuki: architektury, malarstwa i rzeźby, omawiane biografie wybranych artystów i analizowane najważniejsze dzieła sztuki.

T_2. Prezentowane są ogólne mechanizmy rozwoju sztuki, zagadnienia mecenatu artystycznego, problematyka związków pomiędzy poszczególnymi centrami artystycznymi oraz wpływu wybitnych osobowości artystycznych.

T_3. Prezentowany materiał ujmowany jest w szerszym kontekście kulturowym, społecznym, politycznym i religijnym. Moduł umożliwia studentom zapoznanie się ze specjalistyczną terminologią nauk humanistycznych, poznanie periodyzacji epoki nowożytnej, tematyki i ikonografii dzieł sztuki oraz krytycznej analizy i interpretacji w oparciu o najnowszą literaturę przedmiotu.

Ćwiczenia zostały pomyślane jako dopełnienie wykładów kursowych i pozwalają skupić się na zagadnieniach szczegółowych. Moderowana przez wykładowcę dyskusja ma wykształcić u studentów umiejętność prezentowania argumentów i formułowania wniosków, jak i zainspirować do dalszego pogłębiania swojej wiedzy.

T_4. Moduł umożliwia studentom opanowanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach w sztuce nowożytnej w krajach europejskich i w Rosji oraz na obszarze dawnej Rzeczypospolitej. Prezentowane są główne zagadnienia związane z rozwojem trzech głównych dziedzin sztuki: architektury, malarstwa i rzeźby, omawiane biografie wybranych artystów i analizowane najważniejsze dzieła sztuki.

T_5. Prezentowane są ogólne mechanizmy rozwoju sztuki, zagadnienia mecenatu artystycznego, problematyka związków pomiędzy poszczególnymi centrami artystycznymi oraz wpływu wybitnych osobowości artystycznych. Prezentowany materiał ujmowany jest w szerszym kontekście kulturowym, społecznym, politycznym i religijnym.

T_6. Moduł umożliwia studentom zapoznanie się ze specjalistyczną terminologią nauk humanistycznych, poznanie periodyzacji epoki nowożytnej, tematyki i ikonografii dzieł sztuki oraz krytycznej analizy i interpretacji w oparciu o najnowszą literaturę przedmiotu.

Ćwiczenia zostały pomyślane jako dopełnienie wykładów kursowych i pozwalają skupić się na zagadnieniach szczegółowych. Moderowana przez wykładowcę dyskusja ma wykształcić u studentów umiejętność prezentowania argumentów i formułowania wniosków, jak i zainspirować do dalszego pogłębiania swojej wiedzy.

Efekty kształcenia

E_1. K_W02: zna i rozumie terminologię nauk humanistycznych;

E_2. K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki, jej periodyzacji, tematyki i ikonografii;

E_3. K_U05: potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

E_4. K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków;

E_5. K_K01: ma świadomość zakresu swojej wiedzy z dziedziny historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych;

E_6. K_K02: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

E_7. K_K05: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

Metody dydaktyczne

M_1. Wykłady;
M_2. prezentacje multimedialne;

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. zaliczenie w oparciu o obecność na wykładach;
W_2. aktywne uczestnictwo w wykładach;
W_3. ustne sprawdzenie wiadomości

Lektury podstawowe

- Levy M., Wczesny renesans, Warszawa 1972.
- Levy M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980
- Murray P. Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999.
- Renesans w sztuce włoskiej. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, 2007.
- Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1976.
- Sztuka baroku. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, 2004.
- Sztuka świata, t. 5-7, 2001.
- Sherman J. Manieryzm, Warszawa 1970.
Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1972.
- Baroque. Architecture-sculpture-painting, ed. by R. Toman, 2004, wersje: niem. i hiszp.;
- Preussen – Kunst und Architektur, red. G. Streidt, P. Feierabend, Kolonia 1999, wersje : fr. i ang.

Lektury uzupełniające

- Blunt A., Art and Architecture in France: 1500–1700, „The Pelican History of Art” 1977.
- Bochnak A., Historia sztuki nowożytnej, Warszawa – Kraków 1970.
- Burke P., Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991.
- Burke P., Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011.
- Caravaggio Złożenie do grobu, Arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu MNW Warszawa 1996
- Chastel A., Sztuka włoska, t. 1–2, Warszawa 1978.
- Gerson H., Kuile E. H., Art and Architecture in Belgium 1600–1800, „The Pelican History of Art” 1960.
- Le siecle francais. Francuskie malarstwo i rysunek XVIII wieku ze zbiorów polskich, MNW, Warszawa 2009
- Levy M., Painting and Sculpture in France in the 18th Century, „The Pelican History of Art” 1995.
- Osten G. von der, Vey H., Painting and Sculpture in Germany and the Netherlands 1500–1600, „The Pelikan History of Art” 1969.
- Stanisław Leszczyński Król Polski księciem Lotaryngii, Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 2005.
- Székely A, Malarstwo hiszpańskie, Warszawa 1977.
- Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600–1750, „The Pelican History of Art” 1982.
- Wyrzykowska M., Śląsk w orbicie Wiednia. Artystyczne związki Śląska z Arcyksięstwem Austriackim w latach 1648-1741, Wrocław 2010.
- Ziemba A., Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005.