Zarys historii Europy XIX i I połowy XX w. (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość historii powszechnej do początku XIX w.

Cele

Zapoznanie studentów z procesami historycznymi zachodzącymi w Europie w XIX i pierwszej połowie XX w.

Treści kształcenia

1. Europa po Kongresie Wiedeńskim (T1)
2. Rewolucje europejskie w latach 1830-1865 (T2)
3. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii (T3)
4. Wojna krymska (T4)
5. Droga do zjednoczenia Niemiec i II Rzeczypospolita Niemiecka (T5)
6. Droga do zjednoczenia Włoch (T6)
7. Monarchia Austrowęgierska (T7)
8. Narodziny systemu komunistycznego (T8)
9. I wojna światowa (T9)
10. Nowy ład w Europie – konferencja pokojowa w Paryżu (T10)
11. Faszyzm włoski - stabilizacja sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej we Włoszech (T11)
12. Niemcy od Republiki Weimarskiej do III Rzeszy (T12)
13. Wielki kryzys europejski i jego następstwa (T13)
14. Nowe społeczeństwo - kultura wysoka i niska, obyczaje, prawa kobiet, mniejszości narodowe) (T14)
15. Gospodarka - myśl naukowa, technologie i wynalazki, łączność i transport (T15)

Efekty kształcenia

Po ukończeniu kursu student:
- zna najważniejszą faktografię historii Europy w XIX w. i pierwszej połowie XX w. (E1; K_W05)
- posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z położeniem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do powstania dwóch państw totalitarnych i wybuchu II wojny światowej (E2; K_W06)
- posiada wiedze o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych (E3; K_W07)
- ma podstawową wiedze o głównych kierunkach rozwoju Europy w XIX i pierwszej połowie XX w. (E4; K_W09)
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje zawarte w wielości źródeł dokumentujących życie polityczne i społeczne w XIX i pierwszej połowie XX w. (E5; K_U01)
- dzięki posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (E6; K_K03)
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (E7; K_K05)

Metody dydaktyczne

- wykład (M1)
- lektura i analiza tekstów źródłowych (M2)
- dyskusja na temat analizowanych zagadnień (M3)

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny - 3 pytania wybierane z listy przedstawionej przez prowadzącego oraz rozmowa na temat przeczytanej publikacji, zaproponowanej przez wykładowcę (W1)

Lektury podstawowe

Czubiński A., Zarys historii politycznej XX w., Poznań 2002
Pajewski J., Historia powszechna 1871-1918, Warszawa 1971
Żywczyński M., Historia powszechna 1789-1870, Warszawa 1970
Dowolny film historyczny, traktujący o zagadnieniach poruszanych w trakcie wykładu

Lektury uzupełniające

Bachoud A., Franco, Warszawa 2000
Carpentier J., Lebrun F., Historia Europy, Warszawa 1994
Chodakiewicz Z., Żydzi i Polacy 1918-1955. Współistnienie – zagłada – komunizm, Warszawa 2000
Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815-1849, t. 1-2, red. W. Zajewski, Warszawa 1991
Foro P., Włochy faszystowskie, Kraków 2008
Garlicki A., Historia 1815-2004, Kraków 2005
Garlicki A., Piękne lata trzydzieste, Warszawa 2008
Holzer J., Mozaika polityczna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1974
Krajski S., Masoneria i krzyż, Warszawa 2010
Mazower M., Imperium Hitlera, Warszawa 2008
Moa P., Mity wojny domowej. Hiszpania 1936-1939, Warszawa 2007
Pajewski J., Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1926, Poznań 2007
Polska Odrodzona 1918-1939. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. J. Tomicki, Warszawa 1982
W cieniu czerwonej gwiazdy. Zbrodnie sowieckie na Polakach (1917-1956), red. M. Korkuć, Kraków 2008