Źródła polskiej heraldyki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Posiada wiedzę historyczną na poziome liceum ogólnokształcącego

Cele

Uczestnicy kursu, przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas wykładu, posiądą umiejętności konstruktywnej interpretacji znaku heraldycznego. Posiądą podstawy praktycznego wykorzystania metod i narzędzi koncepcyjnych pozwalających na prowadzenie badań z zakresu analizy źródłowej dla heraldyki polskiej.

Treści kształcenia

T1 W trakcie zajęć studenci zapoznają się z najstarszymi zabytkami heraldycznymi na ziemiach polskich z zakresu heraldyki świeckiej
T2 studenci zapoznają się z najstarszymi zabytkami heraldycznymi na ziemiach polskich z zakresu heraldyki kościelnej. T3 Zostanie przeprowadzona próba interpretacji znaczenia godeł
T4 zmiany zachodzące na przestrzeni dziejów w przeobrażeniach kształtów godeł oraz barwy heraldycznej

Efekty kształcenia

E1 ma podstawową wiedzę o funkcjonującym w obrębie kultury systemie znaków, zjawiskach kulturowych (rozumianych w aspekcie semiotycznym) i historycznych etapów rozwoju przekazu symbolicznego
E2 zna najważniejsze nurty badań z zakresu heraldyki i nauki o znakach oraz ich elementarną terminologię
E3 posiada umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne przeprowadzenie analizy semiotycznej na obszarze historii i kulturoznawstwa z wykorzystaniem bibliografii w języku rodzimym i obcym oraz z zastosowaniem więcej niż jednej metody badawczej
E4 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie, na piśmie oraz z zastosowaniem technik multimedialnych, na tematy dotyczące przekazu i znaczenia „znaku” z wykorzystaniem podstawowej terminologii i różnorodnych metod semiotycznych
E5 rozumie interdyscyplinarny charakter semiotycznego przekazu w odniesieniu do różnych dziedzin historii i kultury,
ma świadomość zdobytej wiedzy w odniesieniu do kodów i znaków funkcjonujących obecnie w przestrzeni społeczno-politycznej
E6 Jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów, w których koniczna jest wiedza historyczna i z zakresu nauk wspierających historię.

Metody dydaktyczne

M1 Wykłady poparte prezentacjami multimedialnymi,
M2 konwersatoria
M3 ćwiczenia

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W1 Warunkiem zaliczenia jest uczęszczanie na zajęcie i aktywny w nich udział.
W2 Możliwe są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze

Lektury podstawowe

Dodatkowa literatura przedmiotu podawana jest w trakcie zajęć