Źródła polskiej heraldyki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Źródła polskiej heraldyki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Józef Marecki
Sylabus
Wymagania wstępne
Posiada wiedzę historyczną na poziome liceum ogólnokształcącego
Cele
Uczestnicy kursu, przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas wykładu, posiądą umiejętności konstruktywnej interpretacji znaku heraldycznego. Posiądą podstawy praktycznego wykorzystania metod i narzędzi koncepcyjnych pozwalających na prowadzenie badań z zakresu analizy źródłowej dla heraldyki polskiej.
Treści kształcenia
T1 W trakcie zajęć studenci zapoznają się z najstarszymi zabytkami heraldycznymi na ziemiach polskich z zakresu heraldyki świeckiej
T2 studenci zapoznają się z najstarszymi zabytkami heraldycznymi na ziemiach polskich z zakresu heraldyki kościelnej. T3 Zostanie przeprowadzona próba interpretacji znaczenia godeł
T4 zmiany zachodzące na przestrzeni dziejów w przeobrażeniach kształtów godeł oraz barwy heraldycznej
T2 studenci zapoznają się z najstarszymi zabytkami heraldycznymi na ziemiach polskich z zakresu heraldyki kościelnej. T3 Zostanie przeprowadzona próba interpretacji znaczenia godeł
T4 zmiany zachodzące na przestrzeni dziejów w przeobrażeniach kształtów godeł oraz barwy heraldycznej
Efekty kształcenia
E1 ma podstawową wiedzę o funkcjonującym w obrębie kultury systemie znaków, zjawiskach kulturowych (rozumianych w aspekcie semiotycznym) i historycznych etapów rozwoju przekazu symbolicznego
E2 zna najważniejsze nurty badań z zakresu heraldyki i nauki o znakach oraz ich elementarną terminologię
E3 posiada umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne przeprowadzenie analizy semiotycznej na obszarze historii i kulturoznawstwa z wykorzystaniem bibliografii w języku rodzimym i obcym oraz z zastosowaniem więcej niż jednej metody badawczej
E4 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie, na piśmie oraz z zastosowaniem technik multimedialnych, na tematy dotyczące przekazu i znaczenia „znaku” z wykorzystaniem podstawowej terminologii i różnorodnych metod semiotycznych
E5 rozumie interdyscyplinarny charakter semiotycznego przekazu w odniesieniu do różnych dziedzin historii i kultury,
ma świadomość zdobytej wiedzy w odniesieniu do kodów i znaków funkcjonujących obecnie w przestrzeni społeczno-politycznej
E6 Jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów, w których koniczna jest wiedza historyczna i z zakresu nauk wspierających historię.
E2 zna najważniejsze nurty badań z zakresu heraldyki i nauki o znakach oraz ich elementarną terminologię
E3 posiada umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne przeprowadzenie analizy semiotycznej na obszarze historii i kulturoznawstwa z wykorzystaniem bibliografii w języku rodzimym i obcym oraz z zastosowaniem więcej niż jednej metody badawczej
E4 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie, na piśmie oraz z zastosowaniem technik multimedialnych, na tematy dotyczące przekazu i znaczenia „znaku” z wykorzystaniem podstawowej terminologii i różnorodnych metod semiotycznych
E5 rozumie interdyscyplinarny charakter semiotycznego przekazu w odniesieniu do różnych dziedzin historii i kultury,
ma świadomość zdobytej wiedzy w odniesieniu do kodów i znaków funkcjonujących obecnie w przestrzeni społeczno-politycznej
E6 Jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów, w których koniczna jest wiedza historyczna i z zakresu nauk wspierających historię.
Metody dydaktyczne
M1 Wykłady poparte prezentacjami multimedialnymi,
M2 konwersatoria
M3 ćwiczenia
M2 konwersatoria
M3 ćwiczenia
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W1 Warunkiem zaliczenia jest uczęszczanie na zajęcie i aktywny w nich udział.
W2 Możliwe są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze
W2 Możliwe są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze
Lektury podstawowe
Dodatkowa literatura przedmiotu podawana jest w trakcie zajęć