Seminarium licencjackie - Historia Kościoła (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium licencjackie - Historia Kościoła
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium licencjackie [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr Rafał Szczurowski
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr Rafał Szczurowski
- - Seminarium licencjackie [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Rafał Szczurowski
Sylabus
Wymagania wstępne
Na zajęciach wymagana jest ogólna wiedza z zakresu całej historii Kościoła oraz podstawowe wiadomości na temat pisania prac naukowych.
Cele
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z dziedzictwem chrześcijaństwa oraz wprowadzenie w metodologię badań nad historią Kościoła.
Treści kształcenia
W trakcie zajęć student zapoznaje się z różnymi kościelnymi źródłami historycznymi; uczy się je analizować i wykorzystywać w dysertacjach naukowych; poznaje zasady konstruowania pracy licencjackiej. Uczestnik zajęć posiada dowolność w wyborze problematyki z dziejów Kościoła.
Efekty kształcenia
Uczestnik seminarium ma podstawową wiedzę na temat terminologii nauk humanistycznych w zakresie historii Kościoła (H_W02). Orientuje się w podstawowych metodach analizy i interpretacji tekstów źródłowych (H_W07). Uzyskuje wiadomości z zakresu nauk pomocniczych historii, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła oraz orientuje się w specyfice poszczególnych okresów historycznych (H_W04). Nadto student potrafi samodzielnie wyszukiwać i selekcjonować informacje, rozwijać umiejętności badawczo-porównawcze w zakresie dziejów chrześcijaństwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (H_U03). Potrafi poprawnie, z wykorzystaniem tekstów źródłowych, przygotować pracę pisemną w zakresie historii Kościoła, dotyczącą zagadnień ogólnych i szczegółowych (H_U06). Uczestnik zajęć jest również świadom konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji, doskonalenia poziomu swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe i roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się wspólnych korzeni cywilizacji europejskiej (H_K01,H_K05).
Metody dydaktyczne
Na zajęciach student prezentuje temat wybranego zagadnienia oraz plan i efekty jego realizacji. Prowadzący ukierunkowuje pracę studenta w zakresie metodologii, służy pomocą i wskazówkami przy kwerendzie. Przedstawiane na zajęciach opracowywane kwestie są przez wszystkich uczestników seminarium dyskutowane.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
By uzyskać zaliczenie z seminarium jego uczestnik zobowiązany jest do samodzielnego napisania pracy seminaryjnej (ok. 30 stron tekstu maszynopisu). Temat pracy ustalony zostanie na zajęciach. Praca jest sukcesywnie prezentowana na forum grupy seminaryjnej. Zrealizowana praca i jej prezentacja stanowią podstawę do zaliczenia.
Lektury podstawowe
Literatura zostanie dostosowana do zainteresowań słuchacza oraz do podjętego przez niego na seminarium tematu badawczego.