Seminarium licencjackie - Europa Wschodnia (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza historyczna na poziomie maturalnym; znajomość historii powszechnej na poziomie maturalnym; bierna znajomość języka rosyjskiego (umiejętność swobodnego czytania);

Cele

Celem seminarium jest praktyczne przygotowanie uczestników do samodzielnej pracy naukowej. Na zajęciach podawana jest podstawowa literatura dotycząca dziejów krajów Europy Wschodniej w dobie nowożytnej (XVI-XVIII w.). Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami pracy historyka. W ramach zajęć każdy z uczestników samodzielnie przygotowuje pracę licencjacką, która będzie stanowiła potwierdzenie nabytych podstawowych umiejętności: postawienie problemu badawczego, sformułowanie tematu, zebranie i analiza pozyskanych ze źródeł i literatury informacji, ułożenie planu pracy, zredagowanie wstępu i zakończenia, pisanie tekstu historycznego.

Treści kształcenia

Zajęcia obejmują historię krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia: sytuacja społeczno-gospodarczo-polityczna Europy Wschodniej w XVI-XVIII w.; dzieje państw Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń europejskich; konflikty zbrojne na terenie Europy Środkowo-Wschodniej w XVI-XVIII w.; przemiany cywilizacyjne i kulturowe w krajach Europy Wschodniej XVI-XVIII w.; kwestie wyznaniowe w krajach Europy Wschodniej w XVI-XVIII w.

Efekty kształcenia

Po ukończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:

Wiedza: student: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historią świata i Polski XVI-XVIII w. Ew_1, Ew_2, Ew_3; zna najważniejszą faktografię historyczną krajów Europy Wschodniej XVI-XVIII w. Ew_5; ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historiografii i jej nowych osiągnięciach w zakresie historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Ew_8; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wy-tworów kultury krajów Europy Wschodniej XVI-XVIII w. Ew_9;
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać in-formacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Eu_1; potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych dotyczących historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Eu_2; potrafi posługiwać się podsta-wowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii krajów Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Eu_4;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej historii krajów Europy Wschodniej XVI-XVIII w. Ek_1, Ek_2, Ek_4; student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kul-turowego wytworzonego w krajach Europy Wschodniej w XVI-XVIII w. Ek_5

Metody dydaktyczne

1. Samodzielne przygotowywanie przez studenta pracy licencjackiej na wybrany temat z listy przedstawionej przez prowadzącego zajęcia lub na temat zgłoszony przez samego studenta i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia.
2. Omawianie ze studentami kwestii związanych z postępami w gromadzeniu bibliografii – bazy źródłowej i literatury oraz konstrukcją pracy;
3. Przedstawienie przez studentów prac licencjackich – ich odczytanie podczas zajęć. Prace w formie wydruku zostają oddane prowadzącemu zajęcia.
4. Indywidualne omówienie napisanych przez studentów prac licencjackich.
Podsumowanie odbytych zajęć: podkreślenie wagi, jaką odgrywa samodzielne napisanie pracy licencjackiej, stanowiącej potwierdzenie nabytych podstawowych umiejętności badawczych historyka; podkreślenie wagi pracy licencjackiej, jako pracy poprzedzającej etap związany z przygotowywaniem pracy magisterskiej.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć przez studenta jest:
1. uczęszczanie na seminarium (możliwe 2 nieobecności na zajęciach – bez względu na podany powód nieobecności). Student przekraczający limit dopuszczalnych nieobecności jest zobowiązany do nadrobienia we własnym zakresie problematyki poruszanej na każ-dych odbytych zajęciach i zaliczenie jej na dyżurach u prowadzącego zajęcia.
2. Przygotowanie, przedstawienie i oddanie prowadzącemu zajęcia pracy licencjackiej (zgodnej ze standardami obowiązującymi w Instytucie Historii UPJPII i wskazaniami prowadzącego). Wydruk pracy winien spełniać następujące normy zatwierdzone przez Radę Instytutu Historii UPJPII. Student ma obowiązek przedłożyć wydruk pracy licencjackiej prowadzącemu zajęcia w terminie nie późniejszym niż 1 tydzień przed zakończeniem zajęć;
Forma oceny pracy studenta:
1. Sprawdzenie sposobu prac studenta nad przygotowywaniem pisemnej pracy licencjackiej – gromadzenie bibliografii, selekcja zgromadzonej bibliografii; proces komponowania pracy, sposób stosowania aparatu naukowego (przypisów).

Lektury podstawowe

Miśkiewicz B., Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993;
Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997;
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984;
Topolski J., Świat bez historii, Poznań 1998;

Lektury uzupełniające

Wykaz lektur pomocnych w opracowaniu tematów poszczególnych zagadnień studenci otrzymu-ją na bieżąco w trakcie trwania zajęć.