Teologia dogmatyczna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość katechizmu katolickiego, podstawowych pojęć filozoficznych oraz Pisma Świętego.

Cele

Przekazanie umiejętności rozróżniania poszczególnych pojęć i wyjaśnienia wiążących je relacji oraz ich roli w zbiorze twierdzeń teologicznych. Poznanie podstaw biblijnych dla każdego zagadnienia, nauki Kościoła na jego temat oraz problemów teologicznych związanych z nim, dzięki czemu student jest w stanie przygotować odpowiedź na pytania stawiane obecnie wierze katolickiej.

Treści kształcenia

Tw_1: Podstawowe pojęcia z zakresu teologii dogmatycznej w tym dogmatu wiary,
Tw_2: Dane biblijne dotyczące nauki o Bogu jedynym i trójosobowym,
Tw_3: Rozwój dogmatu trynitarnego,
Tw_4: Nauka Kościoła o troistości i jedyności Boga,
Tw_5: Egzystencjalne znaczenie nauki o Trójjedynym
Tw_6: Miłość istotą Boga
Tw_7: Opatrzność Boża,
Tw_8: Przeznaczenie,
Tw_9: Zagadnienia praktyczne związane z teologią trynitarną.

Efekty kształcenia

Ew_1: Student definiuje podstawowe pojęcia z teologii dogmatycznej.
Ew_2: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń na temat Trójcy Świętej.
Ew_3: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające naukę Kościoła na temat Trójcy Świętej.
Ew_4: Student identyfikuje błędy teologiczne i herezje antytrynitarne.
Ew_5: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co dogmatem wiary w trynitarnej wierze Kościoła.

Eu_1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte w źródłach teologicznych na temat Trójcy Świętej.
Eu_2: Student ocenia i integruje informacje z różnych źródeł teologicznych na tematy trynitarne
Eu_3: Student formułuje krytyczne oceny na temat proponowanych dotychczas rozwiązań problemów z zakresu trynitologii.

Ek_1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z prawdy o Trójcy Świętej (np. otwartość na dialog, ofiarność, miłość).
Ek_2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w Trójcę Świętą.
Ek_3: Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary trynitarnej słowem i przykładem.

Metody dydaktyczne

M_1: Wykład,
M_2: Lektura tekstów źródłowych,
M_3: Dyskusja.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1: Zaliczenie ćwiczeń.
W_2: Egzamin ustny trwający 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne zagadnienia, rozwój nauki Kościoła na jego temat i problemy teologiczne z nim związane oraz ewentualnie jego znaczenie praktyczne (egzystencjalne)

Lektury podstawowe

Breuning W., Nauka o Bogu, Kraków 1999 (Podręcznik teologii dogmatycznej, traktat II); Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997; Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996; O’Donnell J., Tajemnica Trójcy Świętej, tłum. P. Wilczek, Kraków 1993; Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003, wyd. 2, poprawione.