Teologia dogmatyczna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Teologia dogmatyczna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Teologia dogmatyczna [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Daniel Szczurek
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Daniel Szczurek
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Jan Daniel Szczurek
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość katechizmu katolickiego, podstawowych pojęć filozoficznych oraz Pisma Świętego.
Cele
Przekazanie umiejętności rozróżniania poszczególnych pojęć i wyjaśnienia wiążących je relacji oraz ich roli w zbiorze twierdzeń teologicznych. Poznanie podstaw biblijnych dla każdego zagadnienia, nauki Kościoła na jego temat oraz problemów teologicznych związanych z nim, dzięki czemu student jest w stanie przygotować odpowiedź na pytania stawiane obecnie wierze katolickiej.
Treści kształcenia
Tw_1: Podstawowe pojęcia z zakresu teologii dogmatycznej w tym dogmatu wiary,
Tw_2: Dane biblijne dotyczące nauki o Bogu jedynym i trójosobowym,
Tw_3: Rozwój dogmatu trynitarnego,
Tw_4: Nauka Kościoła o troistości i jedyności Boga,
Tw_5: Egzystencjalne znaczenie nauki o Trójjedynym
Tw_6: Miłość istotą Boga
Tw_7: Opatrzność Boża,
Tw_8: Przeznaczenie,
Tw_9: Zagadnienia praktyczne związane z teologią trynitarną.
Tw_2: Dane biblijne dotyczące nauki o Bogu jedynym i trójosobowym,
Tw_3: Rozwój dogmatu trynitarnego,
Tw_4: Nauka Kościoła o troistości i jedyności Boga,
Tw_5: Egzystencjalne znaczenie nauki o Trójjedynym
Tw_6: Miłość istotą Boga
Tw_7: Opatrzność Boża,
Tw_8: Przeznaczenie,
Tw_9: Zagadnienia praktyczne związane z teologią trynitarną.
Efekty kształcenia
Ew_1: Student definiuje podstawowe pojęcia z teologii dogmatycznej.
Ew_2: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń na temat Trójcy Świętej.
Ew_3: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające naukę Kościoła na temat Trójcy Świętej.
Ew_4: Student identyfikuje błędy teologiczne i herezje antytrynitarne.
Ew_5: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co dogmatem wiary w trynitarnej wierze Kościoła.
Eu_1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte w źródłach teologicznych na temat Trójcy Świętej.
Eu_2: Student ocenia i integruje informacje z różnych źródeł teologicznych na tematy trynitarne
Eu_3: Student formułuje krytyczne oceny na temat proponowanych dotychczas rozwiązań problemów z zakresu trynitologii.
Ek_1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z prawdy o Trójcy Świętej (np. otwartość na dialog, ofiarność, miłość).
Ek_2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w Trójcę Świętą.
Ek_3: Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary trynitarnej słowem i przykładem.
Ew_2: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń na temat Trójcy Świętej.
Ew_3: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające naukę Kościoła na temat Trójcy Świętej.
Ew_4: Student identyfikuje błędy teologiczne i herezje antytrynitarne.
Ew_5: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co dogmatem wiary w trynitarnej wierze Kościoła.
Eu_1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte w źródłach teologicznych na temat Trójcy Świętej.
Eu_2: Student ocenia i integruje informacje z różnych źródeł teologicznych na tematy trynitarne
Eu_3: Student formułuje krytyczne oceny na temat proponowanych dotychczas rozwiązań problemów z zakresu trynitologii.
Ek_1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z prawdy o Trójcy Świętej (np. otwartość na dialog, ofiarność, miłość).
Ek_2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w Trójcę Świętą.
Ek_3: Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary trynitarnej słowem i przykładem.
Metody dydaktyczne
M_1: Wykład,
M_2: Lektura tekstów źródłowych,
M_3: Dyskusja.
M_2: Lektura tekstów źródłowych,
M_3: Dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1: Zaliczenie ćwiczeń.
W_2: Egzamin ustny trwający 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne zagadnienia, rozwój nauki Kościoła na jego temat i problemy teologiczne z nim związane oraz ewentualnie jego znaczenie praktyczne (egzystencjalne)
W_2: Egzamin ustny trwający 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne zagadnienia, rozwój nauki Kościoła na jego temat i problemy teologiczne z nim związane oraz ewentualnie jego znaczenie praktyczne (egzystencjalne)
Lektury podstawowe
Breuning W., Nauka o Bogu, Kraków 1999 (Podręcznik teologii dogmatycznej, traktat II); Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997; Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996; O’Donnell J., Tajemnica Trójcy Świętej, tłum. P. Wilczek, Kraków 1993; Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003, wyd. 2, poprawione.