Teologia dogmatyczna - chrystologia (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Teologia dogmatyczna - chrystologia
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Teologia dogmatyczna - chrystologia [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Daniel Szczurek
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Daniel Szczurek
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Jan Daniel Szczurek
Sylabus
Wymagania wstępne
Postawa wiary i gotowość przyjęcia przekazywanej nauki, znajomość dziejów zbawienia, znajomość historii powszechnej i historii Kościoła z okresu starożytności i średniowiecza, znajomość problemów chrystologicznych poruszanych przez ojców Kościoła, znajomość podstawowych pojęć z teologii dogmatycznej (np. dogmat i rozwój dogmatu), znajomość treści dogmatu trynitarnego. Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa,
Cele
Zaznajomienie z literaturą uzupełniającą i zaangażowanie (np. przez poprawne stawianie pytań i próby odpowiedzi na nie). Przyswojenie wykładanych treści, tak aby móc umiejętnie i poprawnie je przekazywać oraz wyjaśniać problemy stawiane przez wiarę szukającą zrozumienia. Wykazanie się umiejętnością rozpoznawania błędów w wierze oraz formułowania modlitw nawiązujących do poznawanej tajemnicy.
Treści kształcenia
Tw_1: Chrystologia w ujęciu integralnym - pojęcie.
Tw_2: Chrystologia odgórna i oddolna. Tw_3: Wcielenie w Starym Testamencie.
Tw_3: Wcielenie w Nowym Testamencie - katecheza apostolska.
Tw_4: Wcielenie w Nowym Testamencie - Pisma NT.
Tw_5: Wcielenie w Nowym Testamencie - wypowiedzi Jezusa o sobie.
Tw_6: Chrystologia i soteriologia Misterium Paschalnego.
Tw_7: Zjednoczenie natur w Chrystusie - rozwój dogmatu chrystologicznego.
Tw_8: Herezje chrystologiczne - Sobór chalcedoński.
Tw_9: Monoteletyzm.
Tw_10: Ikonoklazm.
Tw_11: Ontologia wcielenia.
Tw_12: Tajemnica unii hipostatycznej.
Tw_13: Następstwa unii hipostatycznej.
Tw_14: Kult relikwii, obrazów i Najświętszego Serca P. Jezusa.
Tw_2: Chrystologia odgórna i oddolna. Tw_3: Wcielenie w Starym Testamencie.
Tw_3: Wcielenie w Nowym Testamencie - katecheza apostolska.
Tw_4: Wcielenie w Nowym Testamencie - Pisma NT.
Tw_5: Wcielenie w Nowym Testamencie - wypowiedzi Jezusa o sobie.
Tw_6: Chrystologia i soteriologia Misterium Paschalnego.
Tw_7: Zjednoczenie natur w Chrystusie - rozwój dogmatu chrystologicznego.
Tw_8: Herezje chrystologiczne - Sobór chalcedoński.
Tw_9: Monoteletyzm.
Tw_10: Ikonoklazm.
Tw_11: Ontologia wcielenia.
Tw_12: Tajemnica unii hipostatycznej.
Tw_13: Następstwa unii hipostatycznej.
Tw_14: Kult relikwii, obrazów i Najświętszego Serca P. Jezusa.
Efekty kształcenia
Ew_1: Student definiuje podstawowe pojęcia z teologii dogmatycznej w zakresie chrystologii.
Ew_2: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń o Jezusie Chrystusie.
Ew_3: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające chrystologiczną naukę Kościoła.
Ew_4: Student identyfikuje błędy teologiczne i herezje chrystologiczne.
Ew_5: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co
dogmatem wiary w chrystologicznej nauce Kościoła.
Eu_1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte w
źródłach teologicznych na tematy chrystologiczne.
Eu_2: Student ocenia i integruje informacje z różnych źródeł teologicznych w kwestiach chrystologicznych.
Eu_3: Student formułuje krytyczne oceny na temat proponowanych dotychczas rozwiązań problemów z
zakresu chrystologii.
Ek_1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z nauki o Jezusie Chrystusie (np. zaangażowanie w podjęte zadanie, ofiarność, miłość Boga, miłość bliźniego).
Ek_2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego.
Ek_3: Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary chrystologicznej słowem i przykładem.
Ek_4: Student potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób (homilia, katecheza).
Ew_2: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń o Jezusie Chrystusie.
Ew_3: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające chrystologiczną naukę Kościoła.
Ew_4: Student identyfikuje błędy teologiczne i herezje chrystologiczne.
Ew_5: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co
dogmatem wiary w chrystologicznej nauce Kościoła.
Eu_1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte w
źródłach teologicznych na tematy chrystologiczne.
Eu_2: Student ocenia i integruje informacje z różnych źródeł teologicznych w kwestiach chrystologicznych.
Eu_3: Student formułuje krytyczne oceny na temat proponowanych dotychczas rozwiązań problemów z
zakresu chrystologii.
Ek_1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z nauki o Jezusie Chrystusie (np. zaangażowanie w podjęte zadanie, ofiarność, miłość Boga, miłość bliźniego).
Ek_2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego.
Ek_3: Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary chrystologicznej słowem i przykładem.
Ek_4: Student potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób (homilia, katecheza).
Metody dydaktyczne
M_1: Wykład.
M_2: Lektura tekstów źródłowych.
M_3: Pytania studentów.
M_4: Dyskusja.
M_2: Lektura tekstów źródłowych.
M_3: Pytania studentów.
M_4: Dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1: Zaliczenie ćwiczeń.
W_2: Egzamin ustny trwający 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne konkretnej kwestii chrystologicznej, rozwój nauki Kościoła w jej zakresie i problemy teologiczne z związane z tą kwestią ewentualnie jej znaczenie praktyczne (egzystencjalne).
W_2: Egzamin ustny trwający 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne konkretnej kwestii chrystologicznej, rozwój nauki Kościoła w jej zakresie i problemy teologiczne z związane z tą kwestią ewentualnie jej znaczenie praktyczne (egzystencjalne).
Lektury podstawowe
Galot J., Who is Christ? A theology of the Incarnation, Rome-Chicago 1980, ss. 408.
Kasper W., Jezus Chrystus, Warszawa 1983, ss. 314.
Galot J., Il vero volto di Cristo, Roma 1990, ss. 114.
Dupuis J., Wprowadzenie do chrystologii, Kraków 1999, ss. 225.
Buxakowski J., Jezus Chrystus – osoba i czyn, Pelplin 2000, ss. 440.
Łukaszuk T., Ty jesteś Chrystus Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000, ss. 529.
Müller L. G., Chrystologia. Nauka o Jezusie Chrystusie, Kraków 1998, ss. 509 (seria: W. Beinert [red.], Podręcznik teologii dogmatycznej 5).
Kasper W., Jezus Chrystus, Warszawa 1983, ss. 314.
Galot J., Il vero volto di Cristo, Roma 1990, ss. 114.
Dupuis J., Wprowadzenie do chrystologii, Kraków 1999, ss. 225.
Buxakowski J., Jezus Chrystus – osoba i czyn, Pelplin 2000, ss. 440.
Łukaszuk T., Ty jesteś Chrystus Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000, ss. 529.
Müller L. G., Chrystologia. Nauka o Jezusie Chrystusie, Kraków 1998, ss. 509 (seria: W. Beinert [red.], Podręcznik teologii dogmatycznej 5).