Teologia dogmatyczna - sakramentologia (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Celem wykładu jest przekazanie gruntownej wiedzy z zakresu sakramentologii pozwalającej kompetentnie wypełniać posługę kapłańską i katechetyczną.
Celem zajęć dydaktycznych jest pogłębienie treści wykładu z sakramentologii o analizę dokumentów Kościoła. Ćwiczenia obejmują zagadnienia z sakramentologii ogólnej: ustanowienie sakramentów, liczba sakramentów, sakramentalność Kościoła, skuteczność sakramentów, szafarz sakramentów. Studenci zapoznają się z tekstami Magisterium Kościoła odnośnie poszczególnych sakramentów oraz dyskutują na tematy praktyczne związane z życiem sakramentalnym Kościoła.

Treści kształcenia

Analiza tekstów źródłowych, orzeczeń Urzędu Nauczycielskiego Kościoła dotyczących sakramentów. Pogłębianie znajomości literatury współczesnej z zakresu przedmiotu. Przygotowywanie, referowanie i ocenianie prac pisemnych i wystąpień ustnych, kształtujące umiejętność precyzyjnego wypowiadania się i oceniania go.

Efekty kształcenia

Student zna wybrane teksty źródłowe dotyczące poszczególnych sakramentów, umie je zinterpretować i krytycznie ocenić. Student nabywa umiejętności przeprowadzenia analizy badawczej, syntetycznych podsumowań i krytycznej oceny przedstawionego mu zagadnienia z dziedziny sakramentologii. Student nabywa umiejętności wystąpień ustnych. Student uzyskuje świadomość swojej wiedzy i konieczność pogłębiania jej przez całe życie. Jest wrażliwy na aktualne problemy duszpasterskie związane z postawą wiernych Kościoła Katolickiego odnośnie do sakramentów.

Metody dydaktyczne

Omawianie problematyki i literatury przedmiotu dotyczących współczesnych wyzwań sakramentologii.
Moderowanie dyskusji.
Prezentacja multimedialna.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

zaliczenie z oceną.
Zaliczenie ćwiczeń otrzymuje się na podstawie obecności na zajęciach i oceny z prezentowanego referatu. Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem możliwości przystąpienia do egzaminu z wykładu.

Lektury podstawowe

Auer J., Ratzinger J., Kleine Katholische Dogmatik, Regensburg 1972; Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980; Hoła K., Sakramenty w aspektach dziejozbawczych, Kraków 1983; Hryniewicz W., Duch Święty, sakramenty, człowiek, „Znak” 32 (1980), s. 1203–1220; Kasper W., Wort und Sakrament, [w:] Glaube ind Geschichte, Mainz 1970; Koch G., Sakramentologia – zbawienie przez sakramenty, Kraków 1999; Napiórkowski S. C., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984; Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966.

Lektury uzupełniające

M. Pastuzko, Sakrement pokuty i pojednania, Kielce 1999 (wybrane fragmenty); G. Godawa, Przemiany w postawach religijnych rodziców uczniów przygotowujących się do pierwszej spowiedzi i Komunii św., Kraków, 2008 ( rozdz. II i III); M. Wielec, zakaz dowodowy tajemnicy spowiedzi w postępowaniu karnym, warszawa 2012 ( rozdz. III i V); M. Qualizza, Inicjacja chrześcijańska, Kraków 2002;R. Sobański, Ochrona małżeństwa w kanonicznym prawie procesowym [w:] Prawo kanoniczne, 3-4 (2009) s. 155-174;
Z. Janczewski, Bierzmowanie - pożegnanie z Kościołem?[w:] Prawo kanoniczne 3-4 (2008), s. 209-227. M. Pastuszko, Celebracja święceń ( kanony 1008-1011) [w:] Prawo kanoniczne 3-4 ( 1997), s. 37-125; B. Nowakowski, Czy zawsze "wyrzeczenie się zła" ? Problemy prawne, teologiczne i liturgiczne przy udzielaniu sakramentu chrztu swiętego dzieciom. [w:] Prawo kanoniczne,3-4 (2010), s. 69-83.