Etyka życia rodzinnego (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Etyka życia rodzinnego
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Etyka życia rodzinnego [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. dr hab. Antoni Świerczek, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. dr hab. Antoni Świerczek, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Antoni Świerczek, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Student winien posiadać podstawową wiedzę z antropologii chrześcijańskiej,teologii małżeństwa i rodziny oraz etyki chrześcijańskiej.
Cele
1. Poznannie znaczenia osobowego wymiary ludzkiej płciowości; 2.Rozumienie istoty miłości oblubieńczej (personalistyczny wymiar miłości)oraz teologii daru;
3. Poznanie i ocena moralna zadań wypływających z powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
4. Ukazanie wymagań etyczno-moralnych i ocena moralna zachowań seksualnych w małżeństwie;
5. Przygotowanie do posługi w konfesjonale w kontekście wymogów etyki seksualnej.
3. Poznanie i ocena moralna zadań wypływających z powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
4. Ukazanie wymagań etyczno-moralnych i ocena moralna zachowań seksualnych w małżeństwie;
5. Przygotowanie do posługi w konfesjonale w kontekście wymogów etyki seksualnej.
Treści kształcenia
Zapoznanie studentów z problematyką ludzkiej płciowości oraz odnoszącymi się do niej normami etyczno-moralnymi. Ukazanie istoty i znaczenia oblubieńczej miłości małżeńskiej oraz powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa.Omówienie norm moralnych stojących na straży zachowan seksualnych w małżeństwie oraz realizacji powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa. 1.godność człowieka jako osoby ludzkiej;
2.osobowy wymiar ludzkiej płciowości;
3. ocena moralna zachowań w dziedzinie ludzkiej płciowości;
4. istota i znaczenie oblubieńczej miłości małżeńskiej;
5. ocena moralna zachowań seksualnych w małżeństwie;
6. realizacja powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
7.NPR - drogą realizacji powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
8. godność i nienaruszalność życia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci;
9.ocena moralna postaw przeciwnych życiu człowieka (antykoncepcja, aborcja, eutanazja);
10. człowiek chory i stary w rodzinie;
istota i rozumienie \\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji życia\\\\\\\\\\\\\\\" i \\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji śmierci\\\\\\\\\\\\\\\". 1.godność człowieka jako osoby ludzkiej;
2.osobowy wymiar ludzkiej płciowości;
3. ocena moralna zachowań w dziedzinie ludzkiej płciowości;
4. istota i znaczenie oblubieńczej miłości małżeńskiej;
5. ocena moralna zachowań seksualnych w małżeństwie;
6. realizacja powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
7.NPR - drogą realizacji powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
8. godność i nienaruszalność życia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci;
9.ocena moralna postaw przeciwnych życiu człowieka (antykoncepcja, aborcja, eutanazja);
10. człowiek chory i stary w rodzinie;
istota i rozumienie \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji życia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" i \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji śmierci\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
2.osobowy wymiar ludzkiej płciowości;
3. ocena moralna zachowań w dziedzinie ludzkiej płciowości;
4. istota i znaczenie oblubieńczej miłości małżeńskiej;
5. ocena moralna zachowań seksualnych w małżeństwie;
6. realizacja powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
7.NPR - drogą realizacji powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
8. godność i nienaruszalność życia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci;
9.ocena moralna postaw przeciwnych życiu człowieka (antykoncepcja, aborcja, eutanazja);
10. człowiek chory i stary w rodzinie;
istota i rozumienie \\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji życia\\\\\\\\\\\\\\\" i \\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji śmierci\\\\\\\\\\\\\\\". 1.godność człowieka jako osoby ludzkiej;
2.osobowy wymiar ludzkiej płciowości;
3. ocena moralna zachowań w dziedzinie ludzkiej płciowości;
4. istota i znaczenie oblubieńczej miłości małżeńskiej;
5. ocena moralna zachowań seksualnych w małżeństwie;
6. realizacja powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
7.NPR - drogą realizacji powołania do odpowiedzialnego rodzicielstwa;
8. godność i nienaruszalność życia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci;
9.ocena moralna postaw przeciwnych życiu człowieka (antykoncepcja, aborcja, eutanazja);
10. człowiek chory i stary w rodzinie;
istota i rozumienie \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji życia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" i \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"cywilizacji śmierci\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student definiuje podstawową wiedzę na temat antropologicznych i filozoficzno-teologicznych podstaw ludzkiej płciowości, małżeństwa i rodziny oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa;
2. Student identyfikuje i formułuje zasady etyczno-moralne w odniesieniu do zachowań w dziedzinie ludzkkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student analizuje i interpretuje poznaną wiedzę filozoficzno-teologiczną nt. ludzkiej płciowości, małżeńskiej miłości oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa;
2. Student formułuje i porządkuje zasady etyczno-moralne w odniesieniu do zachowań w dziedzinie ludzkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej i odpowiedzialnego rodzicielstwa.
KOMPETENCJE(POSTAW)
1. Student ma świadomość wymogów etyczno-moralnych w odniesieniu do zagadnień życia małżeńskiego i rodzinnego
1. Student definiuje podstawową wiedzę na temat antropologicznych i filozoficzno-teologicznych podstaw ludzkiej płciowości, małżeństwa i rodziny oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa;
2. Student identyfikuje i formułuje zasady etyczno-moralne w odniesieniu do zachowań w dziedzinie ludzkkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student analizuje i interpretuje poznaną wiedzę filozoficzno-teologiczną nt. ludzkiej płciowości, małżeńskiej miłości oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa;
2. Student formułuje i porządkuje zasady etyczno-moralne w odniesieniu do zachowań w dziedzinie ludzkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej i odpowiedzialnego rodzicielstwa.
KOMPETENCJE(POSTAW)
1. Student ma świadomość wymogów etyczno-moralnych w odniesieniu do zagadnień życia małżeńskiego i rodzinnego
Metody dydaktyczne
- wykład;
- dyskusja;
- analiza wybranych dokumentów Magisterium Kościoła dotyczących małżeństwa i rodziny.
- dyskusja;
- analiza wybranych dokumentów Magisterium Kościoła dotyczących małżeństwa i rodziny.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
WIEDZA
1. Student potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat ludzkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej i odpowiedzialnego rodzicielstwa;
2. Student potrafi formułować i omówiać zasady etyczno-moralne w odniesieniu do życia małżeńskiego i rodzinnego.
UMIEJĘTNOŚĆ
1. Student umie analizować etyczno-moralną wiedzę na temat życia małżeńskiego i rodzinnego;
2. Student formułować zasady morane w dotyczące życia małżeńskiego i rodzinnego.
KOMPETENCJE(POSTAWY)
1. Studnet jest zdolny do oceny etyczno-moralnej zachowań w odniesieniu do ludzkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej i odpowiedzialnego rodzicielstwa oraz do wskazania sposobu ich zastosowania w konkretnych sytuacjach życia.
FORMA ZALICZENIA
- egzamin ustny
1. Student potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat ludzkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej i odpowiedzialnego rodzicielstwa;
2. Student potrafi formułować i omówiać zasady etyczno-moralne w odniesieniu do życia małżeńskiego i rodzinnego.
UMIEJĘTNOŚĆ
1. Student umie analizować etyczno-moralną wiedzę na temat życia małżeńskiego i rodzinnego;
2. Student formułować zasady morane w dotyczące życia małżeńskiego i rodzinnego.
KOMPETENCJE(POSTAWY)
1. Studnet jest zdolny do oceny etyczno-moralnej zachowań w odniesieniu do ludzkiej płciowości, oblubieńczej miłości małżeńskiej i odpowiedzialnego rodzicielstwa oraz do wskazania sposobu ich zastosowania w konkretnych sytuacjach życia.
FORMA ZALICZENIA
- egzamin ustny
Lektury podstawowe
1.Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;
2.Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;
3.Jan Paweł II, Encyklika o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego Evangelium vitae, Watykan 1995;
4. Jan Paweł II, List do rodzin, Watykan 1994;
5. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie, Łomianki 1996;
6. Konferencja Episkopatu Polski, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie,Warszawa 2009.
2.Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;
3.Jan Paweł II, Encyklika o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego Evangelium vitae, Watykan 1995;
4. Jan Paweł II, List do rodzin, Watykan 1994;
5. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie, Łomianki 1996;
6. Konferencja Episkopatu Polski, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie,Warszawa 2009.
Lektury uzupełniające
2. Bołoz W., Życie w ludzkich rękach. Podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997;
3. K. Kosmala, H. Krzysteczko, Odpowiedzialne rodzicielstwo, Katowice 1995;
4. Miłość, małżeństwo i rodzina, pr. zbiorowa, Kraków 1988;
5. Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, pr. zbiorowa, Lublin 2008;
6. Płodność i planowanie rodziny, pr. zbiorowa, red. Z. Szymański, Szczecin 2004;
7. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002;
8. Odpowiedzialne rodzicielstwo wobec wyzwań XXI wieku, red. M. Duda,Kraków 2010, s. 13-29.
3. K. Kosmala, H. Krzysteczko, Odpowiedzialne rodzicielstwo, Katowice 1995;
4. Miłość, małżeństwo i rodzina, pr. zbiorowa, Kraków 1988;
5. Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, pr. zbiorowa, Lublin 2008;
6. Płodność i planowanie rodziny, pr. zbiorowa, red. Z. Szymański, Szczecin 2004;
7. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002;
8. Odpowiedzialne rodzicielstwo wobec wyzwań XXI wieku, red. M. Duda,Kraków 2010, s. 13-29.