Filozofia człowieka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wykład przeznaczony jest dla studentów teologii - kandydatów do kapłaństwa.
Student powinien mieć przynajmniej elementarną wiedzę w zakresie historii filozofii europejskiej.

Cele

Po wysłuchaniu wykładu student powinien:
1) znać prezentowane koncepcje człowieka;
2) umieć wskazać na zasadnicze podobieństwa i różnice między przedstawionymi koncepcjami człowieka;
3) posiąść zdolność krytycznego ustosunkowania się do myśli antropologicznej zawartej we fragmentach dzieł filozoficznych, uwzględnionych w zestawie literatury obowiązkowej.
4) powinien dostrzec wpływ filozoficznych koncepcji człowieka na rozwój niektórych współczesnych nurtów antropologii teologicznej.

Treści kształcenia

Celem wykładu, prowadzonego w semestrze zimowym, jest zapoznanie studentów z głównymi pojęciami antroplogicznymi, kategoriami ujmowania człowieka i jego świata, powstałymi na przestrzeni dziejów filozofii europejskiej. Dokonuje się to na drodze streszczania poglądów i komentowania pism wybranych filozofów, którzy najbardziej przyczynili się do powstania głównych kierunków myślenia o człowieku.Szczególny akcent położony jest na analizę personalistycznych koncepcji człowieka. 1)Podstawowa klasyfikacja: filozofia człowieka i antropologia filozoficzna. Antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna i kulturowa.
2)Pytanie antropologiczne Kanta i jego prehistoria.
3)Określenie człowieka jako zoon logon echon i jego metafizyczna wykładnia: animal rationale.
4)Człowiek w ujęciu personalistycznym: Augustyn, Boecjusz, Tomasz z Akwinu, Karol Wojtyła - substancjalizowanie osoby.
5)Problematyka tożsamości osoby.
6)Narodziny współczesnej antropologii filozoficznej.
7)Ontologiczne podstawy myślenia o istocie człowieku.
8)Agatologiczno-aksjologiczne podstawy myślenia o człowieku. 1)Podstawowa klasyfikacja: filozofia człowieka i antropologia filozoficzna. Antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna i kulturowa.
2)Pytanie antropologiczne Kanta i jego prehistoria.
3)Określenie człowieka jako zoon logon echon i jego metafizyczna wykładnia: animal rationale.
4)Człowiek w ujęciu personalistycznym: Augustyn, Boecjusz, Tomasz z Akwinu, Karol Wojtyła - substancjalizowanie osoby.
5)Problematyka tożsamości osoby.
6)Narodziny współczesnej antropologii filozoficznej.
7)Ontologiczne podstawy myślenia o istocie człowieku.
8)Agatologiczno-aksjologiczne podstawy myślenia o człowieku.

Efekty kształcenia

Wiedza: 1)Student ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne pojęcia i kierunki w obrębie filozofii człowieka
2)zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe filozofii człowieka
Umiejetności: 1) poprawnie stosuje terminologię filozoficzną z zakresu filozofii człowieka
2)analizuje poznane argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
Kompetencje: 1) rozumie potrzebę uczenia się filozofii człowieka w celu lepszego rozumienia teologicznych nauk o człowieku.

Metody dydaktyczne

1)Wykład klasyczny
2)Dyskusja po wykładzie

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin pisemny, test wielokrotnego wyboru

Lektury podstawowe

1) Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 3–56.
2) Plessner H., Pytanie o conditio humana, wybrał, opracował i wstępem opatrzył Z. Krasnodębski, tłum. M. Łukasiewicz, Z. Krasnodębski, A. Załuska, Warszawa 1988, s. 107–121.
3) Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wyb. i oprac. W. Bonowicz, Kraków 2005, s. 145-158; 334-341.
4) Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994, s. 415-444.

Lektury uzupełniające

1) Spaemann R., Osoby – o różnicy między czymś a kimś, przeł. J. Merecki, Warszawa 2001.