Homiletyka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Homiletyka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Homiletyka [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, VI rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]:ks. dr hab. Witold Ostafiński
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]:ks. dr hab. Witold Ostafiński
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Witold Ostafiński
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości z zakresu homiletyki materialnej i formalnej
Cele
Celem zajęć jest poprawa jakości głoszonego słowa poprzez zwiększenie siły kaznodziejskiej perswazji i poszukiwanie nowych lepszych sposobów argumentacyjnych oraz odkrycie twórczej wartości pracy w grupie.
Treści kształcenia
Treści merytoryczne kształcenia koncentrują się wokół dwóch aspektów tematycznych:
1. Od perykopy do homilii (wydobywanie i aktualizacja kerygmatu niedzielnych czytań mszalnych)
2. Od aforyzmu do kazania(przygotowanie pełnego tekstu kazania sentencyjnego).
1. Od perykopy do homilii
- pierwsze spotkanie z tekstem
- konfrontacja z egzegezą biblijną
- rozmowa w grupie
- systematyczne zgłębianie sensu tekstu
- określenie istoty homilii
- rozwinięcie istoty homilii
- przygotowanie szkicu homilii
- wygłoszenie
2. Od aforyzmu do kazania
- retoryka i homiletyka
- od asocjacji do bisocjacji
- między tekstem a sytuacją
- rozwój głównej myśli kazania
- język kazania
1. Od perykopy do homilii (wydobywanie i aktualizacja kerygmatu niedzielnych czytań mszalnych)
2. Od aforyzmu do kazania(przygotowanie pełnego tekstu kazania sentencyjnego).
1. Od perykopy do homilii
- pierwsze spotkanie z tekstem
- konfrontacja z egzegezą biblijną
- rozmowa w grupie
- systematyczne zgłębianie sensu tekstu
- określenie istoty homilii
- rozwinięcie istoty homilii
- przygotowanie szkicu homilii
- wygłoszenie
2. Od aforyzmu do kazania
- retoryka i homiletyka
- od asocjacji do bisocjacji
- między tekstem a sytuacją
- rozwój głównej myśli kazania
- język kazania
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Diakon - przyszły kapłan, głosiciel i sługa słowa Bożego rozróżnia CO i JAK mówić o Bogu, aby być słuchanym i proponuje by przepowiadania uczyć się wspólnie, tak, aby od początku głosić Słowo Boże nie tylko dla wspólnoty, lecz we wspólnocie i ze wspólnotą (TMA_W16; TkMA_W05).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student opracowuje autorską jednostkę kaznodziejską, buduje spójną wypowiedź, tworzy komunikat, który jest atrakcyjny dla odbiorcy (TMA_U16;TMA_U18).
KOMPETENCJE:
Student otwarty na potrzebę uczenia się przez całe życie, w celu uzupełniania i doskonalenia swych umiejętności komunikacyjnych współdziała i pracuje w grupie, przyjmuje w niej pozytywne role, kreatywny w myśleniu projektuje działania i skutecznie oddziaływuje na słuchacza (TMA_K02; TkMA_KO1).
Diakon - przyszły kapłan, głosiciel i sługa słowa Bożego rozróżnia CO i JAK mówić o Bogu, aby być słuchanym i proponuje by przepowiadania uczyć się wspólnie, tak, aby od początku głosić Słowo Boże nie tylko dla wspólnoty, lecz we wspólnocie i ze wspólnotą (TMA_W16; TkMA_W05).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student opracowuje autorską jednostkę kaznodziejską, buduje spójną wypowiedź, tworzy komunikat, który jest atrakcyjny dla odbiorcy (TMA_U16;TMA_U18).
KOMPETENCJE:
Student otwarty na potrzebę uczenia się przez całe życie, w celu uzupełniania i doskonalenia swych umiejętności komunikacyjnych współdziała i pracuje w grupie, przyjmuje w niej pozytywne role, kreatywny w myśleniu projektuje działania i skutecznie oddziaływuje na słuchacza (TMA_K02; TkMA_KO1).
Metody dydaktyczne
Analiza tekstów kaznodziejskich
Dyskusja
Studium przypadku
Dyskusja
Studium przypadku
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach, aktywność, opracowanie własnej propozycji tematu homilii na zleconą niedzielę oraz pełny tekst kazania na przydzieloną sentencję biblijną
Lektury podstawowe
ZERFASS R., Od aforyzmu do kazania, Kraków 1995.
ZERFASS R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995.
ZERFASS R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995.
Lektury uzupełniające
Korolko M., Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010.
Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.
Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.