Homiletyka fundamentalna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza teoretyczna z zakresu historii kaznodziejstwa i homiletyki fundamentalnej.

Cele

Przygotowanie, sprawdzenie, wygłoszenie i ocena przez wszystkich uczestników ćwiczeń kilku rodzajów kazań.

Treści kształcenia

Wprowadzenie w konstrukcję i podstawowe wymiary kazań i homilii na podstawie samodzielnie opracowywanej jednostki:

1. Homilia niedzielna
2. Homilia maryjna
4. Homilia kazualna
5. Kazanie do dzieci

1. Homilia niedzielna. Wprowadzenie w konstrukcję homilii i jej podstawowe wymiary: egzystencjalny, biblijny, liturgiczno-mistagogiczny.

2. Homilia maryjna. Ukazanie bogactwa kolejnych świąt maryjnych z ukazaniem ich historii i głównego przesłania.

4. Homilia kazualna. Spojrzenie na ważne wydarzenia w życiu chrześcijanina oczami wiary w oparciu o teksty biblijne i liturgiczne.

5. Kazanie do dzieci. W oparciu o znak (metoda Zeichenpredigt) do wygłoszenia przed kamerą.

Efekty kształcenia

WIEDZA:
Student rozpoznaje różnicę między kazaniem i homilią (TMA_W08; TMA_W11; TkMA_W02).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student samodzielnie konstruuje homilię i kazanie. Ocenia zawartość merytoryczną kazania i homilii (TMA_U09; TkMA_U03).
KOMPETENCJE:
Student ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia treści przepowiadania w kaznodziejskiej posłudze (TMA_K02; TkMA_K01).

Metody dydaktyczne

Analiza tekstów kaznodziejskich
Dyskusja problemowa
Studium przypadku

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Wygłoszenie kazań z pamięci; terminowe przygotowanie zleconych kazań (homilii) do wygłoszenia i zaliczenia.

Lektury podstawowe

SZEWCZYK L., Funkcje homilii i jej rola w liturgii, [w:] Liturgia w podstawowych formach wyrazu, red. Żądło A., (Kościół w Trzecim Tysiącleciu ; 9) Katowice 2011, s. 119-135.
SIMON H., Przepowiadania kazualne – zarys teorii, „Współczesna Ambona” 3 (1988), s. 123-135.
SŁAWIŃSKI H., Homilia pogrzebowa: proklamacja Chrystusa, a nie pochwalna mowa żałobna, „Przegląd Homiletyczny” 15 (2011), s. 119-134.
BISCONTIN Ch., O homilię bardziej skuteczną – wyznaczyć strukturę homilii, „Przegląd Homiletyczny” 7 (2003), s. 161-169.

Lektury uzupełniające

Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006.
Głowa W., Liturgia miejscem i źródłem przepowiadania, Przemyśl 1999