Homiletyka fundamentalna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Homiletyka fundamentalna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Homiletyka fundamentalna [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Witold Ostafiński
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Witold Ostafiński
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Witold Ostafiński
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza teoretyczna z zakresu historii kaznodziejstwa i homiletyki fundamentalnej.
Cele
Przygotowanie, sprawdzenie, wygłoszenie i ocena przez wszystkich uczestników ćwiczeń kilku rodzajów kazań.
Treści kształcenia
Wprowadzenie w konstrukcję i podstawowe wymiary kazań i homilii na podstawie samodzielnie opracowywanej jednostki:
1. Homilia niedzielna
2. Homilia maryjna
4. Homilia kazualna
5. Kazanie do dzieci
1. Homilia niedzielna. Wprowadzenie w konstrukcję homilii i jej podstawowe wymiary: egzystencjalny, biblijny, liturgiczno-mistagogiczny.
2. Homilia maryjna. Ukazanie bogactwa kolejnych świąt maryjnych z ukazaniem ich historii i głównego przesłania.
4. Homilia kazualna. Spojrzenie na ważne wydarzenia w życiu chrześcijanina oczami wiary w oparciu o teksty biblijne i liturgiczne.
5. Kazanie do dzieci. W oparciu o znak (metoda Zeichenpredigt) do wygłoszenia przed kamerą.
1. Homilia niedzielna
2. Homilia maryjna
4. Homilia kazualna
5. Kazanie do dzieci
1. Homilia niedzielna. Wprowadzenie w konstrukcję homilii i jej podstawowe wymiary: egzystencjalny, biblijny, liturgiczno-mistagogiczny.
2. Homilia maryjna. Ukazanie bogactwa kolejnych świąt maryjnych z ukazaniem ich historii i głównego przesłania.
4. Homilia kazualna. Spojrzenie na ważne wydarzenia w życiu chrześcijanina oczami wiary w oparciu o teksty biblijne i liturgiczne.
5. Kazanie do dzieci. W oparciu o znak (metoda Zeichenpredigt) do wygłoszenia przed kamerą.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student rozpoznaje różnicę między kazaniem i homilią (TMA_W08; TMA_W11; TkMA_W02).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student samodzielnie konstruuje homilię i kazanie. Ocenia zawartość merytoryczną kazania i homilii (TMA_U09; TkMA_U03).
KOMPETENCJE:
Student ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia treści przepowiadania w kaznodziejskiej posłudze (TMA_K02; TkMA_K01).
Student rozpoznaje różnicę między kazaniem i homilią (TMA_W08; TMA_W11; TkMA_W02).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student samodzielnie konstruuje homilię i kazanie. Ocenia zawartość merytoryczną kazania i homilii (TMA_U09; TkMA_U03).
KOMPETENCJE:
Student ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia treści przepowiadania w kaznodziejskiej posłudze (TMA_K02; TkMA_K01).
Metody dydaktyczne
Analiza tekstów kaznodziejskich
Dyskusja problemowa
Studium przypadku
Dyskusja problemowa
Studium przypadku
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Wygłoszenie kazań z pamięci; terminowe przygotowanie zleconych kazań (homilii) do wygłoszenia i zaliczenia.
Lektury podstawowe
SZEWCZYK L., Funkcje homilii i jej rola w liturgii, [w:] Liturgia w podstawowych formach wyrazu, red. Żądło A., (Kościół w Trzecim Tysiącleciu ; 9) Katowice 2011, s. 119-135.
SIMON H., Przepowiadania kazualne – zarys teorii, „Współczesna Ambona” 3 (1988), s. 123-135.
SŁAWIŃSKI H., Homilia pogrzebowa: proklamacja Chrystusa, a nie pochwalna mowa żałobna, „Przegląd Homiletyczny” 15 (2011), s. 119-134.
BISCONTIN Ch., O homilię bardziej skuteczną – wyznaczyć strukturę homilii, „Przegląd Homiletyczny” 7 (2003), s. 161-169.
SIMON H., Przepowiadania kazualne – zarys teorii, „Współczesna Ambona” 3 (1988), s. 123-135.
SŁAWIŃSKI H., Homilia pogrzebowa: proklamacja Chrystusa, a nie pochwalna mowa żałobna, „Przegląd Homiletyczny” 15 (2011), s. 119-134.
BISCONTIN Ch., O homilię bardziej skuteczną – wyznaczyć strukturę homilii, „Przegląd Homiletyczny” 7 (2003), s. 161-169.
Lektury uzupełniające
Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006.
Głowa W., Liturgia miejscem i źródłem przepowiadania, Przemyśl 1999
Głowa W., Liturgia miejscem i źródłem przepowiadania, Przemyśl 1999