Metodyka pisania pracy naukowej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Wprowadzenie do warsztatu pracy naukowej.

Treści kształcenia

Przedmiot obejmuje wprowadzenie teoretyczne oraz ćwiczenia w podstawowych umiejętnościach wymaganych podczas prowadzenia pracy naukowej, czyli w takich czynnościach umysłowych jak: szybkie czytanie, notowanie, analiza tekstów, przygotowanie konspektu, przygotowanie streszczenia i recenzji, przygotowanie planu w odniesieniu do konkretnego tematu, sporządzenie przypisu, sporządzenie notki bibliograficznej, sporządzenie wypisu, posługiwanie się sprzętem elektronicznym na potrzeby warsztatu naukowego (aparat fotograficzny, dyktafon, komputer, skaner, pendrive, internet), katalogowanie informacji naukowej, wymiana informacji naukowej (publikacja, kongres, korespondencja i in.), korzystanie z biblioteki. Przedmiot obejmuje wprowadzenie teoretyczne oraz ćwiczenia w takich czynnościach umysłowych jak: szybkie czytanie, notowanie, analiza tekstów, przygotowanie konspektu, przygotowanie streszczenia i recenzji, przygotowanie planu w odniesieniu do konkretnego tematu, sporządzenie przypisu, sporządzenie notki bibliograficznej, sporządzenie wypisu, posługiwanie się sprzętem elektronicznym na potrzeby warsztatu naukowego (aparat fotograficzny, dyktafon, komputer, skaner, pendrive, internet), katalogowanie informacji naukowej, wymiana informacji naukowej (publikacja, kongres, korespondencja i in.), korzystanie z biblioteki. Ponadto prezentowane są dotyczące pracy naukowej przepisy prawa autorskiego, zasady higieny psychicznej oraz uwarunkowania psychologiczne i społeczne intelektualnego wymiaru formacji stałej.

Efekty kształcenia

Student czynnie uczestniczący w zajęciach orientuje się w podstawowych zagadnieniach warsztatu naukowego, posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych (TMA_U17). Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada podstawowe umiejętności w zakresie porozumiewania się z innymi specjalistami (TMA_U16) oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz ochrony własności intelektualnej (TMA_U20).

Metody dydaktyczne

Analiza tekstów, ćwiczenia pisemne w zakresie poszczególnych umiejętności. Dyskusja.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Praca pisemna sprawdzająca nabyte umiejętności.

Lektury podstawowe

J. Rudniański, Sprawność umysłowa, Warszawa 1984.

Lektury uzupełniające

Bielecki J.E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Selye H., Od marzenia do odkrycia naukowego. Jak być naukowcem, Warszawa 1967.
Tatarkiewiczowie, T. i W., Wspomnienia, Warszawa 1979.