Muzyka kościelna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

sem. 1–4
Umiejętność możliwie najdoskonalszego śpiewu w trakcie sprawowania liturgii.
sem. 5–6
Biegłe wykonywanie śpiewów gregoriańskich (mszy, antyfon związanych z danym okresem liturgicznym, śpiewów kapłana podczas mszy łacińskiej).

Treści kształcenia

sem. 1–4
Wykłady i ćwiczenia prowadzone w ramach tego przedmiotu mają na celu zaznajomienie z podstawowymi wiadomościami z muzyki i śpiewu oraz zdobycie umiejętności ich praktycznego zastosowania. Przyswojenie możliwie szerokiego repertuaru śpiewów wykonywanych przy sprawowaniu liturgii będzie pomocne w godnym sprawowaniu świętych obrzędów.
Semestr I: Msza VIII „De Angelis”, Pieśni okresowe roku liturgicznego; Głos ludzki i jego działanie: Budowa i działanie narządu głosu; Patologia głosu; Higiena głosu.; Zasady muzyki: Podstawowe elementy notacji muzycznej; Rytm muzyczny; Metrum muzyczne; Wybrane zjawiska metryczno-rytmiczne /przedtakt, synkopa; System temperowany: skala, interwały, gama, tonacje.
Semestr II: Okresowe śpiewy łacińskie; Polskie pieśni roku liturgicznego; Praktyczna metoda pracy nad głosem: Fonacja; Oddychanie; Rezonans; Artykulacja; Zasady muzyki: Tempo; Dynamika; Artykulacja; Frazowanie; Skróty pisowni muzycznej.
Semestr III: Msza XI „Orbis Factor”; Msza XVIII „Pro defunctis”; Śpiewy okresowe; Zasady poprawnej wymowy polskiej (wybór); Zasady muzyki: Taktowanie; Diatonika; Chromatyka; Enharmonia; Wybrane ćwiczenia z: „Mały Solfeż” Lasocki – Ćwiczenia wokalne.
Semestr IV: Credo III; Śpiewy okresowe; Zagadnienia techniki wokalnej (wybór); Czytanie zapisu nutowego z: „Mały Solfeż” i „Exsultate Deo”.
sem. 5–6
Ćwiczenia prowadzone wramach tego przedmiotu mają na celu nabycie sprawności w wykonywaniu śpiewu chorału gregoriańskiego oraz ich praktycznego zastosowania. Odbywa się to przez przyswojenie możliwie szerokiego repertuaru śpiewów gregoriańskich wykonywanych przy sprawowaniu liturgii. Podczas zajęć studenci poszerzają także znajomość psalmów responsoryjnych wykonywanych podczas liturgii w ciągu całego roku liturgicznego.
Tony psalmowe, Msze gregoriańskie: IV, IX, XVII; Antyfony: Alma Redemptoris Mater, Ave Maria, Ave Regina, Regina caeli, Salve Regina (greg, i ludowe), Adeste fideles, Creator Alma, Puer natus, Attende Domine, Requiem, In paradisum, Rorate caeli, Stabat Mater, Surrexi Dominus, Tantum ergo, Veni Creator, śpiewy kapłana podczas Mszy łacińskiej, psalmy responsoryjne.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

sem. 1–4
Egzamin ustny pod koniec każdego semestru.
sem. 5–6
Ocenianie ciągłe.

Lektury podstawowe

sem. 1–4
Lasocki J., Mały solfeż, Kraków 1976; Portier F., Liber Cantualis, Francja 1978; Siedlecki J., Śpiewnik Kościelny, Kraków 1990; Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003; Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.
sem. 5–6
Hinz E., Chorał gregoriański, wyd. Bernardinum; Tyrała R., Chorał gregoriański wciąż pierwszym śpiewem Kościoła.