Prawo kanoniczne II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Prawo kanoniczne II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Prawo kanoniczne II [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. dr Marcin Wolczko
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. dr Marcin Wolczko
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Marcin Wolczko
Sylabus
Cele
Celem wykładu jest zrozumienie aktualnej nauki Kościoła dotyczącej relacji z instytucją państwa oraz poznanie zapisów Konkordatu z 1993 roku.
Treści kształcenia
Wykład obejmuje historię relacji państwo-Kościół, podstawowe pojęcia w omawianej tematyce oraz analizę treści Konkordatu z 1993 roku.
T_1: Historia relacji państwo - Kościół;
T_2: Modele relacji państwo - Kościół;
T_3: Nauczanie Soboru Watykańskiego II odnośnie relacji państwo - Kościół;
T_3: Stosunki międzynarodowe Stolicy Apostolskiej;
T_4: Historia stosunków państwo - Kościół w Polsce;
T_5: Ogólny zarys treści Konkordatu z 1993 roku;
T_6: Małżeństwo Konkordatowe;
T_7: Nauczanie religii według Konkordatu;
T_8: Inne kwestie szczegółowe zawarte w Konkordacie;
T_9: Analiza obecnej sytuacji Polskiego Kościoła w relacji z państwem
T_1: Historia relacji państwo - Kościół;
T_2: Modele relacji państwo - Kościół;
T_3: Nauczanie Soboru Watykańskiego II odnośnie relacji państwo - Kościół;
T_3: Stosunki międzynarodowe Stolicy Apostolskiej;
T_4: Historia stosunków państwo - Kościół w Polsce;
T_5: Ogólny zarys treści Konkordatu z 1993 roku;
T_6: Małżeństwo Konkordatowe;
T_7: Nauczanie religii według Konkordatu;
T_8: Inne kwestie szczegółowe zawarte w Konkordacie;
T_9: Analiza obecnej sytuacji Polskiego Kościoła w relacji z państwem
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
E_1: charakteryzuje istniejące relacje państwo-Kościół;
E_2: wskazuje właściwie aktualną naukę Kościoła dotyczącą relacji z państwem,
E_3: dobiera odpowiednie kryteria do oceny danej sytuacji, a także wskazuje perspektywicznie kierunek rozwoju w/w relacji;
E_4: ocenia w sposób krytyczny aktualne ruchy, okoliczności i reakcje tak Kościoła jak i państwa na problemy we wzajemnych relacjach
E_1: charakteryzuje istniejące relacje państwo-Kościół;
E_2: wskazuje właściwie aktualną naukę Kościoła dotyczącą relacji z państwem,
E_3: dobiera odpowiednie kryteria do oceny danej sytuacji, a także wskazuje perspektywicznie kierunek rozwoju w/w relacji;
E_4: ocenia w sposób krytyczny aktualne ruchy, okoliczności i reakcje tak Kościoła jak i państwa na problemy we wzajemnych relacjach
Metody dydaktyczne
M_1: Wykład z elementami dyskusji
M_2: Prezentacje multimedialne
M_3: Praca z tekstami źródłowymi
M_2: Prezentacje multimedialne
M_3: Praca z tekstami źródłowymi
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Formą sprawdzenia jest pisemny egzamin w czasie sesji polegający
Metody oceniania:
W_1: Egzamin pisemny w czasie sesji egzaminacyjnej
Egzamin polega na na krótkich odpowiedziach na 10 pytań obejmujących różne zagadnienia z wybranych przekrojowo wykładów.
Kryteria oceny: wiedza pozytywna, umiejętność syntezy przepisów konkordatowych
Metody oceniania:
W_1: Egzamin pisemny w czasie sesji egzaminacyjnej
Egzamin polega na na krótkich odpowiedziach na 10 pytań obejmujących różne zagadnienia z wybranych przekrojowo wykładów.
Kryteria oceny: wiedza pozytywna, umiejętność syntezy przepisów konkordatowych
Lektury podstawowe
Krukowski J., Kościół i państwo, Podstawy relacji prawnych, Lublin 1993.
Lektury uzupełniające
Góralski W., Konkordat Polski 1993, Warszawa 1998.