Teologia moralna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

1.Znajomość teologii dogmatycznej z zakresu przedmiotu teologia dogmatyczna
2.Znajomość teologii moralnej z zakresu przedmiotu teologia moralna ogólna

Cele

Nabycie wiedzy teoretycznej na temat teologalnego wymiaru życia moralnego, w którym wiara nadzieja i miłość stanowią podstawowe uzdolnienia (cnoty) charakteryzujące życie chrześcijanina ukierunkowane na Chrystusa. Student powinien nabyć umiejętności po-prawnego realizowania wymagań życia cnotami teologalnymi a także nabyć kompetencji w kierowaniu rozwojem religijno-duchowym innych osób

Treści kształcenia

Teologia moralna szczegółowa.
Przedmiotem wykładu jest prezentacja trzech cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości oraz cnoty religijności z uwzględnieniem konsekwencji moralnych jakie one rodzą dla życia chrześcijańskiego.
Program: Najważniejsze ujęcia materiału teologii moralnej szczegółowej; wybór układu opartego na podstawowych relacjach i kategoriach dóbr. Szczegółowe omówienie trzech cnót teologalnych (wiara, nadzieja, miłość) i cnoty religijności: ich biblijne fundamenty, refleksja teologiczna nad naturą poszczególnych cnót, powinności moralne z nich wypływające oraz grzechy im przeciwne.

Efekty kształcenia

WIEDZA:
1.Student posiada szczegółową wiedzę w zakresie teologii moralnej, koncentrującą się wokół życia cnót teologalnych

UMIEJĘTNOŚCI:
1.Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych w dziedzinie życia moralnego
2.Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska moralne dotyczące wiary nadziei i miłości oraz wzajemne relacje między nimi

KOMPETENCJE (POSTAWY):
1.Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne i moralne – związane z życiem indywidualnym i społecznym
2.Student podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób

Metody dydaktyczne

Klasyczna forma wykładowa
Metoda problemowa
Dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Wiedza
1.Student zna podstawową terminologię nauk teologicznych w zakresie teologii moralnej
2.Student definiuje naturę poszczególnych cnót teologalnych
3.Student zna i potrafi określić implikacje moralne życia cnót

Umiejętności
1.Student potrafi rozwiązać sytuację konfliktową związaną z wykroczeniami moralnymi
2.Student projektuje działania prowadzące do aktywizacji życia wiary, nadziei i miłości Boga i bliźniego

Kompetencje
1.Student poszukuje nowych sposobów realizacji cnót teologalnych w zmieniających się warunkach życia
2.Student stosuje zasady rozwoju życia moralnego

Metoda oceniania:
Egzamin w formie ustnej. Pytania na egzaminie dotyczyć będą zagadnień, które były podejmowane na wykładach, a także odnoszące się do przeczytanej lektury. Przed egzaminem istnieje możliwość dialogu i zadawania pytań wiążących się z przerobionym materiałem

Lektury podstawowe

S. Olejnik, Dar – wezwanie – odpowiedź. Teologia moralna, t. IV: Podstawowe ukierun-kowanie człowieka, Warszawa 1989
A. Drożdż, Wiara – nadzieja – miłość. Teologia moralna szczegółowa, Tarnów 1993
W. Polak, Życie w Chrystusie, Gniezno 1997
S. Olejnik, Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999
J. Piegsa, Człowiek – istota moralna. Teologia moralna fundamentalna, t. I, Opole 2002
H. Ćmiel, Teologia moralna szczegółowa, Częstochowa 2005

Lektury uzupełniające

E. Staniek, Wady, cnoty i modlitwa, Kraków 1996
J. Pieper, O miłości, nadziei i wierze, Poznań 2000
J. F. Keenan, Cnoty na co dzień, Kraków 2003
H. Majkrzak, Katalog cnót i wad, Kraków 2010
G. Ravasi, Powrót do cnót, Kraków 2012