Kościół i świat współczesny (wykład z teologii fundamentalnej) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Kościół i świat współczesny (wykład z teologii fundamentalnej)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład podstawowy (ze specjalizacji) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
- - Wykład podstawowy (ze specjalizacji) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. prof. dr hab. Andrzej Napiórkowski OSPPE
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw katolickiej eklezjologii;
historii Kościoła
i aktualnych przemian i procesów w świecie, a zwłaszcza w Europie.
historii Kościoła
i aktualnych przemian i procesów w świecie, a zwłaszcza w Europie.
Cele
Pogłębienie rozumienia Kościoła
oraz odkrycie i dowartościowanie autonomii
współczesnego świata.
Prezentacja odrębności Kościoła i odmienności świata, a także ich elementów wspólnych.
Ukazanie pozytywnych i negatywnych elementów kooperacji Kościoła ze światem.
oraz odkrycie i dowartościowanie autonomii
współczesnego świata.
Prezentacja odrębności Kościoła i odmienności świata, a także ich elementów wspólnych.
Ukazanie pozytywnych i negatywnych elementów kooperacji Kościoła ze światem.
Treści kształcenia
PLAN WYKŁADÓW
I. ZAGADNIENIA WSTĘPNE
II. TEOLOGIA KATOLICKA O KOŚCIELE
III. JAK ŚWIAT POJMUJE KOŚCIÓŁ?
IV. TEOLOGIA KATOLICKA O ŚWIECIE
V. JAK ŚWIAT OPISUJE SAMEGO SIEBIE?
VI. JEDNOŚĆ KOŚCIOŁA I ŚWIATA ORAZ ICH ODMIENNOŚĆ
I. ZAGADNIENIA WSTĘPNE
II. TEOLOGIA KATOLICKA O KOŚCIELE
III. JAK ŚWIAT POJMUJE KOŚCIÓŁ?
IV. TEOLOGIA KATOLICKA O ŚWIECIE
V. JAK ŚWIAT OPISUJE SAMEGO SIEBIE?
VI. JEDNOŚĆ KOŚCIOŁA I ŚWIATA ORAZ ICH ODMIENNOŚĆ
Efekty kształcenia
Utrwalenie złożonego obrazu Kościoła jako wspólnoty Bosko-ludzkiej.
Odejście od redukcjonistycznej i instytucjonalnej wizji Kościoła; odkrywanie mysterium Ecclesiae, jego sakramentalnej natury, zaangażowania i odpowiedzialności wszystkich ochrzczonych (tak duchownych, osób zakonnych, jaki i wiernych świeckich).
Odejście od redukcjonistycznej i instytucjonalnej wizji Kościoła; odkrywanie mysterium Ecclesiae, jego sakramentalnej natury, zaangażowania i odpowiedzialności wszystkich ochrzczonych (tak duchownych, osób zakonnych, jaki i wiernych świeckich).
Metody dydaktyczne
wykład systematyczny w oparciu o załączoną literaturę przedmiotu;
korzystanie z rzutnika;
slajdy.
korzystanie z rzutnika;
slajdy.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
obecność na wykładzie;
egzamin końcowy (ustny)
egzamin końcowy (ustny)
Lektury podstawowe
Drugi Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, Zadanie Kościoła w świecie współczesnym, nr 40-45.
Drugi Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium.
A. A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010.
Drugi Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium.
A. A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010.
Lektury uzupełniające
A. A. Napiórkowski, Czego oczekuje postnowoczesne społeczeństwo od Kościoła? (w druku)
A. A. Napiórkowski, Czy współczesny świat potrzebuje doktorów Kościoła?, Kraków 2014 (maszynopis)
A. A. Napiórkowski, Jedność Kościoła i świata, w: Geografia i sacrum. Prof. A. Jackowskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. B. Domański, S. Skiba, Kraków 2005, t. 1, s. 245-252.
A. A. Napiórkowski, Kościół dla człowieka. Bł. Jana Pawła Wielkiego mistyka Eklezji, Kraków 2011.
A. A. Napiórkowski, Rozwój Kościoła, w: Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012, s. 201-280.
A. A. Napiórkowski, Ecclesia semper purificanda et reformanda, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” Nr 4(184) Rok XXXIII 2013, s. 102-118.
A. A. Napiórkowski, Wiara w Kościele, lecz dla świata. Rekonstrukcja interpretacji nauczania Vaticanum II, „Polonia Sacra” 17(2013) nr 2 (33), s. 53-69.
A. A. Napiórkowski, Współczesny sekularyzm a teologia sekularyzacji jako wyzwania dla wiary, „Teologia praktyczna”, t. 14 (2013), Poznań, s. 17-39.
A. A. Napiórkowski, Kościół bez Kościoła. Świadectwo wiary, Kraków 2014.
A. A. Napiórkowski, Czy współczesny świat potrzebuje doktorów Kościoła?, Kraków 2014 (maszynopis)
A. A. Napiórkowski, Jedność Kościoła i świata, w: Geografia i sacrum. Prof. A. Jackowskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. B. Domański, S. Skiba, Kraków 2005, t. 1, s. 245-252.
A. A. Napiórkowski, Kościół dla człowieka. Bł. Jana Pawła Wielkiego mistyka Eklezji, Kraków 2011.
A. A. Napiórkowski, Rozwój Kościoła, w: Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012, s. 201-280.
A. A. Napiórkowski, Ecclesia semper purificanda et reformanda, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” Nr 4(184) Rok XXXIII 2013, s. 102-118.
A. A. Napiórkowski, Wiara w Kościele, lecz dla świata. Rekonstrukcja interpretacji nauczania Vaticanum II, „Polonia Sacra” 17(2013) nr 2 (33), s. 53-69.
A. A. Napiórkowski, Współczesny sekularyzm a teologia sekularyzacji jako wyzwania dla wiary, „Teologia praktyczna”, t. 14 (2013), Poznań, s. 17-39.
A. A. Napiórkowski, Kościół bez Kościoła. Świadectwo wiary, Kraków 2014.