Literatura późnego judaizmu (konwersatorium z teologii biblijnej) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Literatura późnego judaizmu (konwersatorium z teologii biblijnej)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Konwersatorium [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/0ECTS]:ks. dr hab. Sylwester Jędrzejewski SDB
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/0ECTS]:ks. dr hab. Sylwester Jędrzejewski SDB
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Sylwester Jędrzejewski SDB
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu introdukcji do Pisma Świętego; podstawowa znajomość biblijnej historii Izraela; wiedza z zakresu historii i kultury starożytnego Bliskiego Wschodu; znajomość tekstu Biblii
Cele
Zaznajomienie ze zróżnicowaną literaturą religijną i organizacyjną środowisk
judaistycznych okresu międzytestamentalnego, dla zrozumienia procesów rządzących
określaniem statusu i powagi tekstów. Efektem ma być znajomość judaizmu jako wielopostaciowej religii schyłku okresu Drugiej Świątyni i powstania
chrześcijaństwa.
judaistycznych okresu międzytestamentalnego, dla zrozumienia procesów rządzących
określaniem statusu i powagi tekstów. Efektem ma być znajomość judaizmu jako wielopostaciowej religii schyłku okresu Drugiej Świątyni i powstania
chrześcijaństwa.
Treści kształcenia
Charakterystyka historyczna schyłkowej fazy Drugiej Świątyni i rodzenia
się chrześcijaństwa; pisma biblijne i żydowskie kryteria ich identyfikacji; judaistyczna
literatura apokryficzna; środowiska judaistyczne – twórcy literatury; literatura apokaliptyczna jako szczególny, eschatologiczny wyraz doktryny i etyki; eschatologiczny i organizacyjny charakter pism z Qumran; judaistyczna literatura hellenistyczna; judaistyczne metody i formy interpretacji Pisma: midrasz, peszer, targum.
się chrześcijaństwa; pisma biblijne i żydowskie kryteria ich identyfikacji; judaistyczna
literatura apokryficzna; środowiska judaistyczne – twórcy literatury; literatura apokaliptyczna jako szczególny, eschatologiczny wyraz doktryny i etyki; eschatologiczny i organizacyjny charakter pism z Qumran; judaistyczna literatura hellenistyczna; judaistyczne metody i formy interpretacji Pisma: midrasz, peszer, targum.
Efekty kształcenia
Nabycie umiejętności w stosunku do tekstów judaistycznych: rozpoznawania, podstawowej interpretacji, przyporządkowania do odpowiedniej grupy literatury, postrzeganie i użytkowanie ich w relacji do tekstów biblijnych
Metody dydaktyczne
Metody właściwe dla poznania literatury: podawcza, praca własna, komparatystyka, oraz analityczne
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
uczestnictwo w zajęciach, aktywność w formie udziału w dyskusjach problemowych,indywidualna rozmowa z prowadzącym weryfikująca stan wiedzy i pozyskane umiejętności
Lektury podstawowe
Dohmen Ch., Stemberger G., Hermeneutyka Biblii Żydowskiej i Starego Testamentu,
tłum. M.Szczepaniak, Kraków 2008; Jędrzejewski S., Biblia i judaizm,
Kraków 2007; Mędala S., Wprowadzenie do literatury międzytestamentalnej,
Kraków 1994; Pilarczyk K., Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali,
Kraków 2006;
tłum. M.Szczepaniak, Kraków 2008; Jędrzejewski S., Biblia i judaizm,
Kraków 2007; Mędala S., Wprowadzenie do literatury międzytestamentalnej,
Kraków 1994; Pilarczyk K., Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali,
Kraków 2006;
Lektury uzupełniające
Rosik M., Judaizm u początków ery chrześcijańskiej,
Wrocław 2008; Sacchi P., L'apocalittica giudaica e la sua storia, Brescia 1990;
Sacchi P., Storia del Secondo Tempio. Israele tra VI secolo a.C. e I secolo
d.C., Torino 2006; VanderKam J. C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu,
Warszawa 2006.
Wrocław 2008; Sacchi P., L'apocalittica giudaica e la sua storia, Brescia 1990;
Sacchi P., Storia del Secondo Tempio. Israele tra VI secolo a.C. e I secolo
d.C., Torino 2006; VanderKam J. C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu,
Warszawa 2006.