Historia i archeologia biblijna (wykład z teologii pastoralnej - turystyki religijnej) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia i archeologia biblijna (wykład z teologii pastoralnej - turystyki religijnej)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny ze specjalizacji [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny ze specjalizacji [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny (według wykazu) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia katechetyczno-pastoralna, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia katechetyczno-pastoralna, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Roman Bogacz, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza ogólna zdobyta w wyniku dotychczasowego kształcenia w zakresie gimnazjum i szkoły średniej.
Cele
Celem wykładu jest wprowadzenie do samodzielnej lektury Pisma Świętego. Jak również osadzenie w realiach wydarzeń biblijnych. Dlatego też historia biblijna Narodu Wybranego zostanie przedstawiona na tle historii starożytnego świata. Dodatkowo wydarzenia te zostaną potwierdzone poprzez dane dostarczane przez odkrycia archeologiczne
Treści kształcenia
T_1 Zapoznanie z historią Izraela od czasów Abrahama do końca I w po Chrystusie
T_2 Przedstawienie rozwoju kultu od Namiotu Spotkania poprzez kult w Świątyni Jerozolimskiej (ukazanie na modelach Przybytku Pańskiego i jego wyposażenia, Świątyni Salomona i Świątyni Heroda)
T_3 Odkrycia archeologiczne na najważniejszych stanowiskach archeologicznych w Izraelu
T_2 Przedstawienie rozwoju kultu od Namiotu Spotkania poprzez kult w Świątyni Jerozolimskiej (ukazanie na modelach Przybytku Pańskiego i jego wyposażenia, Świątyni Salomona i Świątyni Heroda)
T_3 Odkrycia archeologiczne na najważniejszych stanowiskach archeologicznych w Izraelu
Efekty kształcenia
Ew_1 W wyniku zdobytej wiedzy student opisuje historię Izraela i umieszcza wydarzenia biblijne na tle innych wydarzeń z historii Bliskiego Wschodu.
Ew_2 Student opisuje przedmioty kultu i podstawowe święta z czasów biblijnych.
Eu_1 Student potrafi rozwiązać podstawowe trudności związane z interpretacją tekstów biblijnych (np. jak doszło do plag egipskich, kiedy nastąpiło wyjście z Egiptu, jak pogodzić datowanie wyjścia z danymi archeologicznymi itp.)
Eu_2 Student potrafi przedstawić mękę Jezusa Chrystusa i ukazać na szczegółowym planie Jerozolimy etapy jej przebiegu.
Ek_1 Student w sposób kulturalny potrafi prowadzić dyskusje dotyczące rozwiązania podstawowych trudności związanych z przekazem biblijnym (np jak pogodzić biblijny opis stworzenia świata z teorią ewolucji? Czy biblia jest naukowa?)
Ew_2 Student opisuje przedmioty kultu i podstawowe święta z czasów biblijnych.
Eu_1 Student potrafi rozwiązać podstawowe trudności związane z interpretacją tekstów biblijnych (np. jak doszło do plag egipskich, kiedy nastąpiło wyjście z Egiptu, jak pogodzić datowanie wyjścia z danymi archeologicznymi itp.)
Eu_2 Student potrafi przedstawić mękę Jezusa Chrystusa i ukazać na szczegółowym planie Jerozolimy etapy jej przebiegu.
Ek_1 Student w sposób kulturalny potrafi prowadzić dyskusje dotyczące rozwiązania podstawowych trudności związanych z przekazem biblijnym (np jak pogodzić biblijny opis stworzenia świata z teorią ewolucji? Czy biblia jest naukowa?)
Metody dydaktyczne
Wykład prowadzony jest metodą multimedialną. Wykłady są ilustrowane mapami historycznym Bliskiego Wschodu, planami miast i rekonstrukcjami starożytnych budowli. Pomocą służą też zdjęcia z omawianych wykopalisk a także fotografie znalezionych zabytków.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Na zakończenie wykładu zostanie przeprowadzony test sprawdzający zdobytą wiedzę i podstawowe umiejętności.
Zaliczenie może być też poprzez napisanie semestralnej pracy zaliczeniowej.
Zaliczenie może być też poprzez napisanie semestralnej pracy zaliczeniowej.
Lektury podstawowe
M. Peter, Dzieje Izraela, Poznań 1996.
E. Zawiszewski, Instytucje biblijne, Pelplin 1995.
S. Gądecki, Archeologia biblijna, Gniezno 1994
E. Zawiszewski, Instytucje biblijne, Pelplin 1995.
S. Gądecki, Archeologia biblijna, Gniezno 1994
Lektury uzupełniające
E. Galibiati, F. Serafini, Historyczny Altas Biblii, Kielce 2006