Akompaniament liturgiczny - praktyki zawodowe (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Akompaniament liturgiczny - praktyki zawodowe
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Akompaniament liturgiczny - praktyki zawodowe [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]: dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]: dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość harmonii i kontrapunktu.
Cele
Umiejętność akompaniowania do śpiewów liturgicznych w ramach liturgii rzymsko-katolickiej.
Treści kształcenia
T_1 Praktyczny akompaniament do Mszy św. i nabożeństw (Nieszpory, Nabożeństwo Majowe)
T_2 Zastosowanie Postludium.
T_3 Zastosowanie akompaniamentu chorału gregoriańskiego.
T_4 Zastosowanie Preludiów chorałowych.
T_2 Zastosowanie Postludium.
T_3 Zastosowanie akompaniamentu chorału gregoriańskiego.
T_4 Zastosowanie Preludiów chorałowych.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Wiedzę na temat prowadzenia akompaniamentu do śpiewów kapłana oraz wiernych.
Ew_2 Wiedzę na temat rejestracji - użycia głosów organowych.
Ew_3 Wiedzę na temat możliwości użycia innej harmoniki opartej na innych skalach.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Umiejętnie operuje głosami organowymi uwzględniając ich koloryt potrzebny do wyrażenia treści pieśni.
Eu_2 Uwzględnia specyfikę kolorystycznej dramaturgii głosów organowych.
Eu_3 Wiedzę na temat możliwości użycia innej harmoniki opartej na innych skalach.
KOMPETENCJE
Ek_1 Kreatywność w doborze kolorystycznym głosów organowych.
Ek_2 Dbałość o dramaturgię śpiewów liturgicznych-pieśni.
Ek_3 Swą grą i zastosowaniem bogactwa kolorystycznego pomaga wiernym w przeżywaniu liturgii.
Ew_1 Wiedzę na temat prowadzenia akompaniamentu do śpiewów kapłana oraz wiernych.
Ew_2 Wiedzę na temat rejestracji - użycia głosów organowych.
Ew_3 Wiedzę na temat możliwości użycia innej harmoniki opartej na innych skalach.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Umiejętnie operuje głosami organowymi uwzględniając ich koloryt potrzebny do wyrażenia treści pieśni.
Eu_2 Uwzględnia specyfikę kolorystycznej dramaturgii głosów organowych.
Eu_3 Wiedzę na temat możliwości użycia innej harmoniki opartej na innych skalach.
KOMPETENCJE
Ek_1 Kreatywność w doborze kolorystycznym głosów organowych.
Ek_2 Dbałość o dramaturgię śpiewów liturgicznych-pieśni.
Ek_3 Swą grą i zastosowaniem bogactwa kolorystycznego pomaga wiernym w przeżywaniu liturgii.
Metody dydaktyczne
M_1 Harmonizacja pieśni i chorału gregoriańskiego.
M_2 Ćwiczenie kolorystyki organowej w poszczególnych melodiach pieśni.
M_3 Ćwiczenie zastosowania harmonii rozszerzonej.
M_2 Ćwiczenie kolorystyki organowej w poszczególnych melodiach pieśni.
M_3 Ćwiczenie zastosowania harmonii rozszerzonej.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Frekwencja oraz zaangażowanie.
Zaliczenie wg karty praktyk
Zaliczenie wg karty praktyk
Lektury podstawowe
1."Śpiewnik Wawelski" -wszystkie tomy. Kraków
2.Ks.Jan Siedlecki -"Śpiewnik Kościelny", Kraków 2012.
3. "Ciebie, Boga, wysławiamy" wyd. Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna, Kraków
2.Ks.Jan Siedlecki -"Śpiewnik Kościelny", Kraków 2012.
3. "Ciebie, Boga, wysławiamy" wyd. Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna, Kraków
Lektury uzupełniające
1."Śpiewnik Śląski" wszystkie tomy, Katowice
2."Liber usualis" wyd. 1956
2."Liber usualis" wyd. 1956