Metodologia ogólna teologii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Metodologia ogólna teologii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Metodologia ogólna [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący :0h//0ECTS]:ks. prof. dr hab. Arkadiusz Baron
- [prowadzący :0h//0ECTS]:ks. prof. dr hab. Arkadiusz Baron
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Arkadiusz Baron
Sylabus
Wymagania wstępne
Dotyczy studentów studiów doktoranckich
Cele
Zapoznanie się z metodami teologicznymi stosowanymi od czasów starożytnych do współczesnych; poznanie najnowszych teorii badawczych w teologii
Treści kształcenia
T_1. Problemy metody w naukach humanistycznych
T_2. Badania filozoficzne, historyczne, literackie i teologiczne (Jasne rozróżnienie metod i narzędzi)
T_3. Czynnik cywilizacyjny w humanistycze: semitas, graecitas, latinitas
T_4.Metody teologiczne w starożytności chrześcijańskiej (judeochrześcijaństwo, Ireneusz z Lyonu, Orygenes, Augustyn).
T_5. Metody średniowieczne (scholastyka)
T_6. Metoda św. Tomasza z Akwinu
T_7. Metoda teologiczna Marcina Lutra
T_8. Metoda teologiczna Melchiora Cano
T_9.Najczęstsze błędy metodoliczne w tracie pisania pracy naukowej z teologii
T_10. Manualistyczny model teologii w XIX wieku
T_11. Szkoła mediolańska
T_12. Metoda Balthasara
T_13. Metoda K. Rahnera
T_14. Metoda J. Ratzingera
T_15. Model teologii w ujęciu Cipriano Vagagigniego
T_2. Badania filozoficzne, historyczne, literackie i teologiczne (Jasne rozróżnienie metod i narzędzi)
T_3. Czynnik cywilizacyjny w humanistycze: semitas, graecitas, latinitas
T_4.Metody teologiczne w starożytności chrześcijańskiej (judeochrześcijaństwo, Ireneusz z Lyonu, Orygenes, Augustyn).
T_5. Metody średniowieczne (scholastyka)
T_6. Metoda św. Tomasza z Akwinu
T_7. Metoda teologiczna Marcina Lutra
T_8. Metoda teologiczna Melchiora Cano
T_9.Najczęstsze błędy metodoliczne w tracie pisania pracy naukowej z teologii
T_10. Manualistyczny model teologii w XIX wieku
T_11. Szkoła mediolańska
T_12. Metoda Balthasara
T_13. Metoda K. Rahnera
T_14. Metoda J. Ratzingera
T_15. Model teologii w ujęciu Cipriano Vagagigniego
Efekty kształcenia
E_1.Zdolność samodzielnego opracowania metody badawczej w zależności od badanych źródeł i aspektu badań
E_2.Zdolność różnoaspektowej analizy jednego źródła
E_3.Zdolność dostrzegania mieszania metod i narzędzi badawczych różnych dyscyplin humanistycznych
E_2.Zdolność różnoaspektowej analizy jednego źródła
E_3.Zdolność dostrzegania mieszania metod i narzędzi badawczych różnych dyscyplin humanistycznych
Metody dydaktyczne
M_1. Wykład w formie prezentacji medialnej
M_2. Wykład z rozdaniem omawianych materiałów
M_3.Wykład w formie dyskusji i wzajemnuych pytań.
M_2. Wykład z rozdaniem omawianych materiałów
M_3.Wykład w formie dyskusji i wzajemnuych pytań.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Zaliczenie pisemne lektury obowiązkowej
W_2. Zaliczenie lektury do wyboru
W_3. Sporządzenie opisu metody zastosowanej w swojej pracy badawczej
W_4. Ustne zaliczenie materiału teoretycznego przekazanego w czasie wykładów
W_2. Zaliczenie lektury do wyboru
W_3. Sporządzenie opisu metody zastosowanej w swojej pracy badawczej
W_4. Ustne zaliczenie materiału teoretycznego przekazanego w czasie wykładów
Lektury podstawowe
1. John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
2. W. G. Jeanrond, Hermeneutyka teologiczna, Kraków 1999.
3. Cipriano VAGAGGINI, Teologia. Pluralizm teologiczny, Wyd. Homini, Kraków 2005.
4. Andrzej PERZYŃSKI, Metoda teologiczna według Szkoły Mediolańskiej, Warszawa 2006.
5. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pod red. Ewy Wipszyckiej, t. 1, Warszawa 1985.
6. John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
2. W. G. Jeanrond, Hermeneutyka teologiczna, Kraków 1999.
3. Cipriano VAGAGGINI, Teologia. Pluralizm teologiczny, Wyd. Homini, Kraków 2005.
4. Andrzej PERZYŃSKI, Metoda teologiczna według Szkoły Mediolańskiej, Warszawa 2006.
5. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pod red. Ewy Wipszyckiej, t. 1, Warszawa 1985.
6. John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
Lektury uzupełniające
1. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pod red. Ewy Wipszyckiej, t. 1, Warszawa 1985.
2. John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
2. John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.