Seminarium z patrologii i historii dogmatu (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium z patrologii i historii dogmatu
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/1ECTS]:o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
Sylabus
Wymagania wstępne
- zainteresowanie historią i literaturą wczesnego chrześcijaństwa;
- podstawowa znajomość języka greckiego i łacińskiego;
- regularna praca seminaryjna.
- podstawowa znajomość języka greckiego i łacińskiego;
- regularna praca seminaryjna.
Cele
- zdobycie umiejętności poprawnej analizy historycznej, teologicznej i literackiej tekstu;
- zdobycie umiejętności poprawnego formułowania i wyrażania w piśmie treści analizowanego naukowo tekstu;
- stawiania problemów i ich rozwiązywanie;
- napisanie pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej w zakresie patrologii i historii dogmatu.
- zdobycie umiejętności poprawnego formułowania i wyrażania w piśmie treści analizowanego naukowo tekstu;
- stawiania problemów i ich rozwiązywanie;
- napisanie pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej w zakresie patrologii i historii dogmatu.
Treści kształcenia
Zajęcia prowadzone na seminarium mają za zadanie napisanie pracy naukowej z teologii w zakresie patrologii i historii dogmatu. Przebieg seminarium: w pierwszej części, studenci zapoznają się z metodą pisania pracy naukowej. Każdego, kolejnego roku akademickiego przedmiotem studium dla uczestników seminarium jest lektura i analiza jednego z dzieł wybranego autora okresu starożytności chrześcijańskiej, lub studium rozwoju wybranego dogmatu Kościoła. Seminarium część I:
- metodologia pisania pracy naukowej z patrologii i historii dogmatu;
- wybór tematu;
- kwerenda;
- analiza materiału źródłowego;
- konstrukcja planu pracy;
- zbieranie bibliografii;
- zasady komponowania tekstu.
Seminarium część II:
- krytyczna analiza wybranych tekstów patrystycznych, pod kontem ich wiarygodności historycznej, oceny literackiej oraz znaczenia teologicznego;
- synteza dokonań w postaci pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej. Seminarium część I:
- metodologia pisania pracy naukowej z patrologii i historii dogmatu;
- wybór tematu;
- kwerenda;
- analiza materiału źródłowego;
- konstrukcja planu pracy;
- zbieranie bibliografii;
- zasady komponowania tekstu.
Seminarium część II:
- krytyczna analiza wybranych tekstów patrystycznych, pod kontem ich wiarygodności historycznej, oceny literackiej oraz znaczenia teologicznego;
- synteza dokonań w postaci pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej.
- metodologia pisania pracy naukowej z patrologii i historii dogmatu;
- wybór tematu;
- kwerenda;
- analiza materiału źródłowego;
- konstrukcja planu pracy;
- zbieranie bibliografii;
- zasady komponowania tekstu.
Seminarium część II:
- krytyczna analiza wybranych tekstów patrystycznych, pod kontem ich wiarygodności historycznej, oceny literackiej oraz znaczenia teologicznego;
- synteza dokonań w postaci pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej. Seminarium część I:
- metodologia pisania pracy naukowej z patrologii i historii dogmatu;
- wybór tematu;
- kwerenda;
- analiza materiału źródłowego;
- konstrukcja planu pracy;
- zbieranie bibliografii;
- zasady komponowania tekstu.
Seminarium część II:
- krytyczna analiza wybranych tekstów patrystycznych, pod kontem ich wiarygodności historycznej, oceny literackiej oraz znaczenia teologicznego;
- synteza dokonań w postaci pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej.
Efekty kształcenia
Student uczęszcza na zajęcia seminaryjne z profesorem, konsultuje systematycznie z profesorem postęp w indywidualnej pracy nad danym autorem patrystycznym i jego tekstem, czyta wybrane teksty patrystyczne.
Na podstawie przeczytanych tekstów starożytnych student:
• analizuje greckie i łacińskie słownictwo teologiczne;
• nabywa wiedzy historycznej dotyczącej danego autora patrystycznego;
• teologicznie tłumaczy problematykę poruszaną przez wybranego autora patrystycznego;
• teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła na przykładzie wybranego autora patrystycznego;
• pisze i broni pracę naukową (magisterską, licencjat II stopnia - tzw. licencjat kościelny, doktorską).
Na podstawie przeczytanych tekstów starożytnych student:
• analizuje greckie i łacińskie słownictwo teologiczne;
• nabywa wiedzy historycznej dotyczącej danego autora patrystycznego;
• teologicznie tłumaczy problematykę poruszaną przez wybranego autora patrystycznego;
• teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła na przykładzie wybranego autora patrystycznego;
• pisze i broni pracę naukową (magisterską, licencjat II stopnia - tzw. licencjat kościelny, doktorską).
Metody dydaktyczne
- wprowadzenie studenta w metodologię patrystyczną;
- przykładowe zastosowanie metodologii patrystycznej na wybranych tekstach wczesnochrześcijańskich;
- krytyczna analiza twórczości pisemnej studentów, pod kontem poprawnego zastosowania metodologii patrystycznej;
- merytoryczna dyskusja profesora ze studentami nad poszczególnymi pracami magisterskimi i doktorskimi, celem poprawnego użycia metody patrystycznej.
- przykładowe zastosowanie metodologii patrystycznej na wybranych tekstach wczesnochrześcijańskich;
- krytyczna analiza twórczości pisemnej studentów, pod kontem poprawnego zastosowania metodologii patrystycznej;
- merytoryczna dyskusja profesora ze studentami nad poszczególnymi pracami magisterskimi i doktorskimi, celem poprawnego użycia metody patrystycznej.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W czasie 30 godzin seminaryjnych opisywane efekty kształcenia są obserwowane i zmierzone przez profesora poprzez:
- systematyczne uczęszczanie studenta na zajęcia seminarium naukowego;
- odbieranie od poszczególnego studenta kolejnych rozdziałów pracy naukowej;
- warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie przez studenta wszystkich założonych powyżej efektów kształcenia.
- systematyczne uczęszczanie studenta na zajęcia seminarium naukowego;
- odbieranie od poszczególnego studenta kolejnych rozdziałów pracy naukowej;
- warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie przez studenta wszystkich założonych powyżej efektów kształcenia.
Lektury podstawowe
- indywidualnie wybrany autor patrystyczny i jego konkretne dzieło;
Lektury uzupełniające
Drączkowski F., ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000;
Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006;
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995;
Lonergan B. J. F., Metoda w teologii, Warszawa 1976;
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1988;
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973;
Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.
Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006;
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995;
Lonergan B. J. F., Metoda w teologii, Warszawa 1976;
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1988;
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973;
Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.