Rosja Piotra I. Aspekty polityczne, gospodarcze, religijne i kulturowe, cz. 2 (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza historyczna na poziomie maturalnym; znajomość historii powszechnej na poziomie maturalnym;

Cele

Zapoznanie studentów z dziejami Rosji doby panowania cara Piotra I (1682-1725) w ujęciu ogólnym; zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami politycznymi, gospodarczymi, społecznymi oraz religijnymi Rosji przełomu XVII i XVIII w.;

Treści kształcenia

Zajęcia obejmują historię Rosji przełomu XVII i XVVIII w. Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia: sytuacja społeczno-gospodarczo-polityczna Europy i Rosji na przełomie XVII i XVIII w.; problemy gospodarcze, społeczne oraz religijne Rosji przełomu XVII i XVIII w.; wojny toczone przez Rosję na przełomie XVII i XVIII w.; życie prywatne cara Piotra I; kultura rosyjska czasów panowania cara Piotra I;


1. Rosja w 2. poł. XVII w. Sytuacja wewnętrzna państwa. Polityka zagraniczna.
2. Rosja w przededniu panowania Piotra I. Regencja carówny Zofii Aleksiejewnej. Rola kultury polskiej w Rosji w 2. poł. XVIII w.
3. Rosja pod rządami Piotra I. Charakterystyka monarchy. Przygotowanie do modernizacji państwa – „Wielkie Poselstwo”. Kontakty Rosji z krajami Europy Zachodniej.
4. Polityka zagraniczna Rosji Piotra I. Wojna północna 1700-1721. Zmagania wojenne z Turcją w XVII i XVIII w. Wojna z Persją 1722-1723. Sprawy kaukaskie.
5. Polityka wewnętrzna Rosji. Reformy państwowe: oświata, gospodarka, wojsko. Kolonizacja Syberii.
6. Kultura Rosji w 1. ćw. XVIII w. Piotr I a Cerkiew prawosławna.
7. Rosja po śmierci Piotra I. Sprawa carewicza Aleksego. Przewroty pałacowe. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rosji w latach 1725-1801. Wojny z sąsiadami. Wzrost potęgi Imperium Rosyjskiego na arenie europejskiej.

Uwaga: podczas wykładu w II sem. będzie miało miejsce nawiązanie do wielu aspektów poruszonych podczas wykładów w I sem.

Efekty kształcenia

Po ukończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza: student: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historia Rosji przełomu XVII i XVIII w.Ew_1,Ew_2; zna najważniejszą faktografię historyczną Rosji przełomu XVII i XVIII w.Ew_5; ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historiografii i jej nowych osiągnięciach w zakresie historii Rosji przełomu XVII i XVIII w.Ew_4,Ew_8; zna i ro-zumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury Rosji przełomu XVII i XVIII w. Ew_9;
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii Rosji przełomu XVII i XVIII w.Eu_1; potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych dotyczących historii Rosji przełomu XVII i XVIII w.Eu_2;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej historii Rosji przełomu XVII i XVIII w.Eu_2,Eu_3; student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wytwo-rzonego w Rosji na przełomie XVII i XVIII w.Eu_5;

Metody dydaktyczne

1. Samodzielne przyswojenie przez studentów treści merytorycznych z zakresu historii Rosji przełomu XVII i XVIII w., które są przedstawiane na wykładzie monograficznym;
2. Zastosowanie prezentacji multimedialnych, wykorzystujących bogaty materiał ilustra-cyjny, podczas prowadzonego wykładu monograficznego, które pomogą studentom w łatwiejszy sposób przyswoić sobie poruszane treści merytoryczne;

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć przez studenta jest:
1. Regularne uczęszczanie na wykład - możliwe 2 nieobecności na zajęciach bez względu na powód nieobecności. Student przekraczający limit dopuszczalnych nieobecności jest zo-bowiązany zaliczyć materiał przedstawiony na zajęciach, które opuścił u prowadzącego zajęcia podczas jego dyżurów.

Lektury podstawowe

Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, t. 1-2, Warszawa 2004-2005;
Bazylow L., Historia Rosji, t. 1, Warszawa 1982;
Bazylow L., Wieczorkiewicz P., Historia Rosji, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005;
Pipes R., Rosja carów, Warszawa 2008;
Riasanovsky N.V., Steinberg M.D., Historia Rosji, Kraków 2009;

Lektury uzupełniające

Lektury uzupełniające będą podawane w trakcie trwania zajęć (będą uzależnione od poruszanej tematyki wykładu).