Szkoły duchowości chrześcijańskiej, cz. 2 (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Posiadać wiedzę i umiejętności z poprzednich etapów kształcenia; gotowość do przyswojenia nowych wiadomości i umiejętności.

Cele

Historia duchowości, zajmuje się dziejami przeżywania przez człowieka jego kontaktów z Bogiem, jako Istotą Najwyższą. Wykłady będą omawiały najistotniejsze punkty dziejów chrześcijańskiej duchowości, podając je w zgodnie z kolejnością poszczególnych okresów historycznych.

Treści kształcenia

Celem wykładu monograficznego jest poznanie historii rozwoju duchowości chrześcijańskiej od xv do XX wieku oraz jej znaczenia w życiu Kościoła. Analizując dzieje Kościoła od późnego średniowiecza do czasów współczesnych, studenci poznają powstałe szkoły duchowości, analizując poszczególne drogi duchowości chrześcijańskiej.

Efekty kształcenia

Wiedza
Student:
1. Zna problematykę historyczną dotyczącą duchowości i jej najważniejsze odniesienia. S_W01, S_W03
2. Ma ogólne wiadomości dotyczące pojęcia duchowości oraz poszczególnych jego koncepcji. S_W05
3. Orientuje się we współczesnej literaturze przedmiotu. S_W04

Umiejętności
Student:
1. Potrafi wykorzystać uzyskane wiadomości we własnej praktyce badawczej. S_U03
2. Umie rozpoznać różne szkoły duchowości i wykorzystać to w argumentacji. S_U01
3. Potrafi uzasadnić własne stanowisko w interesujących kwestiach dotyczących duchowości człowieka. S_U02

Kompetencje społeczne
Student:
1. Ma świadomość miejsca i wagi zagadnień duchowych w całości problematyki historycznej. S_K01
2. Wykazuje się otwartością i innymi zaletami intelektualnymi w trakcie własnych przedsięwzięć badawczych.
3. Docenia zastaną tradycję duchową i próbuje ją wzbogacić.

Metody dydaktyczne

Zmodyfikowany wykład monograficzny. Wy-kład typowo autorski. Posiada też charakter wykładu konwersacyjnego, aktywizując studentów do bardziej zaangażowanego udziału, a nie tylko biernej recepcji podawanego materiału.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest pisemne kolokwium oraz czynny udział w zajęciach i przygotowanie zadanego referatu.
Możliwość zaliczenia indywidualnego na dyżurze dwóch nieobecności. Większa liczba nieobecności (bez zwolnienia lekarskiego) uniemożliwia zaliczenie.

Lektury podstawowe

- Aumann J., Zarys historii duchowości. Kielce 2007.
- Duchowość chrześcijańska. [T. 2]: Późne średniowiecze i reformacja. Pod red. J. Raitta, B. McGinna, J. Meyendorffa. Przeł. P. Blumczyński. Kraków 2011.
- Historia duchowości. T. 5: Brovetto C. [i in.], Duchowość chrześcijańska czasów nowożytnych. Przeł. E. Dobrzelecka. Kraków 2005.
- Historia duchowości. T. 6: Borriello L., Croce G. della, Secondin B., Duchowość chrześcijańska czasów współczesnych. Przeł. M. Pierzchała. Kraków 1998.

Lektury uzupełniające

- Misiurek J., Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej. T. 1: (w. X-XVII). Lublin 1994.
- Misiurek J., Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej. T. 2: (w. XVIII-XIX). Lublin 1998.
- Misiurek J., Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej. T. 3: (w. XX). Lublin 2001.
- Wiseman J. A., Historia duchowości chrześcijańskiej. Wybrane zagadnienia. Przeł. A. Wojtasik. Kraków 2009.