Homiletyka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności osiągnięte po zaliczeniu przedmiotów filozoficznych i teologicznych wykładanych na I, II i III roku studiów filozoficzno-teologicznych.

Cele

Podstawowa znajomość homiletyki jako działu teologii praktycznej; rozumienie teologii słowa Bożego; umiejętność przemawiania do grup ludzi w różnym wieku.

Treści kształcenia

1. Homiletyka jako dział teologii praktycznej
2. Teologia słowa Bożego: wewnętrzne, stworzone, objawione, wcielone, biblijne, przepowiadane.
3. Teologia słowa Bożego - słowo Boże w Piśmie Świętym
4. Chrystus Pan – Wcielone i ostateczne Słowo Boże. Głoszenie słowa w życiu Jezusa.
5. Od Jezusa, który głosi do Jezusa głoszonego. Teologia przepowiadania słowa Bożego – Natura kościelnego przepowiadania - Samourzeczywistnianie się Kościoła przez proklamację słowa Bożego. Pośrednictwo zbawcze Kościoła a proces zbawczy.
6. Słowo jako prasakrament - zbawcza moc słowa Bożego, słowo i sakrament.
7. Elementy konstytu¬tywne przepowiadania – Integralna wiara jako cel przepowiadania.
8. Wspólnototwórcza rola przepowiadania słowa Bożego
9. Bóg jako pierwszorzędny Podmiot przepowiadania słowa Bożego
10. Proklamacja słowa Bożego jako pierwszorzędne zadanie posługi kapłańskiej
11. Celebrans jako główny głosiciel homilii
12. Udział wiernych świeckich w posłudze słowa Bożego
13. Adresaci słowa Bożego - Zgromadzenie liturgiczne jako adresat słowa Bożego.
14. Głoszenie słowa Bożego we Mszach Świętych z udziałem dzieci.
15. Głoszenie słowa Bożego do młodzieży.

Efekty kształcenia

E_1. Zna terminologię nauk teologicznych i etymologię podstawowych pojęć
E_2 Zna teologiczny status homiletyki, elementy konstytu¬tywne przepowiadania i zarys historii kaznodziejstwa,
E_3. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu homiletyki i poszerzać umiejętności badawcze
E_4. Potrafi wypowiadać się na forum publicznym, argumentując swoje stanowisko

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład
M_2. Referat przygotowany przez poszczególnych studentów
M_3. Dyskusja
M_4. Krytyczna analiza wybranych tekstów homiletycznych.
M_5. Napisanie homilii do wyznaczonych tekstów biblijnych i liturgicznych

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w dyskusji.
W_2. Praca semestralna na temat ustalony z każdym studentem, powinna być oddana do 15.12.2014
W_3. Egzamin ustny po zakończeniu zajęć w każdym semestrze

Lektury podstawowe

K. Panuś, Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, Kraków 1999.
H. Sławiński, Głosiciel homilii według współczesnych dokumentów Kościoła, w: W Panu złożyłem nadzieją. Księga pamiątkowa ku czci Biskupa Czesława Lewandowskiego w 80. rocznicę urodzin, red. R. Andrzejewski, A. Poniński, K. Rulka, L. Urbański, Włocławek 2002, s. 381-397.
H. Sławiński, Celebrans jako zwyczajny głosiciel homilii we Mszy świętej, AK 564 (2003), z. 2, s. 246-258; także: MH 200 (2002), s. 4-25.

Lektury uzupełniające

H. Sławiński, Homiletyka, w: Teologia polska na XXI wiek, red. K. Góźdź, K. Klauza, Lublin 2005, s. 181-195.
H. Sławiński, Homiletyka w dobie nowej ewangelizacji, „Acta. Facultatis Theologicae Universitatis Comenianae Bratislaviensis”, 8 (2011), cislo 2, s. 12-26.
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa, t. 1. Z najnowszych dziejów ruchu homiletycznego; t 2. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980; tenże, Funkcja kerygmatyczna Kościoła w świetle Vaticanum II. Istota i zadania, t. 1-2, Warszawa 1984.