Homiletyka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności osiągnięte po zaliczeniu przedmiotów filozoficznych i teologicznych wykładanych na I, II i III roku studiów filozoficzno-teologicznych.

Cele

Znajomość historii kaznodziejstwa

Treści kształcenia

16. Głoszenie słowa Bożego do osób w podeszłym wieku.
17. Podstawowe typy przepowiadania – ewangelizacja, przepowiadanie misyjne, katecheza. Homilia w relacji do innych form przepowiadania słowa Bożego. Definicja kazania i homilii.
18. Retoryka i przepowiadanie
19. Historia kaznodziejstwa – Przepowiadanie apostolskie – znaczenie kerygmatu.
20. Historia kaznodziejstwa – Najstarsze dzieła kaznodziejstwa patrystycznego.
21. Historia kaznodziejstwa – Kaznodziejstwo greckich Ojców Kościoła.
22. Historia kaznodziejstwa – Św. Jan Chryzostom jako kaznodzieja – O kapłaństwie. Prezentacja i analiza wybranej homilii św. Jana Chryzostoma.
23. Historia kaznodziejstwa – Kaznodziejstwo łacińskich Ojców Kościoła.
24. Historia kaznodziejstwa – Św. Augustyn jako kaznodzieja – O doktrynie chrześcijańskiej.
25. Historia kaznodziejstwa – Przepowiadanie w średniowieczu.
26. Przepowiadanie w okresie renesansu.
27. Przepowiadanie w okresie oświecenia.
28. Przepowiadanie w okresie romantyzmu.
29. Przepowiadanie w XIX i XX wieku.
30. Wykorzystanie nowoczesnej technologii do przepowiadania słowa Bożego

Efekty kształcenia

E_1. Zna terminologię nauk teologicznych i etymologię podstawowych pojęć
E_2 Zna teologiczny status homiletyki, elementy konstytu¬tywne przepowiadania i zarys historii kaznodziejstwa,
E_3. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu homiletyki i poszerzać umiejętności badawcze
E_4. Potrafi wypowiadać się na forum publicznym, argumentując swoje stanowisko

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład
M_2. Referat przygotowany przez poszczególnych studentów
M_3. Dyskusja
M_4. Krytyczna analiza wybranych tekstów homiletycznych.
M_5. Napisanie homilii do wyznaczonych tekstów biblijnych i liturgicznych

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w dyskusji.
W_2. Praca semestralna na temat ustalony z każdym studentem, powinna być oddana do 15.05.2015
W_3. Egzamin ustny po zakończeniu zajęć w każdym semestrze

Lektury podstawowe

K. Panuś, Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, Kraków 1999.
H. Sławiński, Głosiciel homilii według współczesnych dokumentów Kościoła, w: W Panu złożyłem nadzieją. Księga pamiątkowa ku czci Biskupa Czesława Lewandowskiego w 80. rocznicę urodzin, red. R. Andrzejewski, A. Poniński, K. Rulka, L. Urbański, Włocławek 2002, s. 381-397.
H. Sławiński, Celebrans jako zwyczajny głosiciel homilii we Mszy świętej, AK 564 (2003), z. 2, s. 246-258; także: MH 200 (2002), s. 4-25.

Lektury uzupełniające

H. Sławiński, Homiletyka, w: Teologia polska na XXI wiek, red. K. Góźdź, K. Klauza, Lublin 2005, s. 181-195.
H. Sławiński, Homiletyka w dobie nowej ewangelizacji, „Acta. Facultatis Theologicae Universitatis Comenianae Bratislaviensis”, 8 (2011), cislo 2, s. 12-26.
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa, t. 1. Z najnowszych dziejów ruchu homiletycznego; t 2. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980; tenże, Funkcja kerygmatyczna Kościoła w świetle Vaticanum II. Istota i zadania, t. 1-2, Warszawa 1984.