Homiletyka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Homiletyka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Homiletyka [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:15h/zo/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Henryk Sławiński
- [prowadzący wykład:15h/zo/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Henryk Sławiński
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Henryk Sławiński
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności osiągnięte po zaliczeniu edukacji homiletycznej przewidzianej na wykłady na IV roku studiów filozoficzno-teologicznych.
Wiedza i umiejętności osiągnięte po zaliczeniu przedmiotu na IV roku studiów.
Wiedza i umiejętności osiągnięte po zaliczeniu przedmiotu na IV roku studiów.
Cele
Znajomość modeli homiletycznych i aktualnego nauczania Kościoła na temat posługi słowa.
Treści kształcenia
16. Elementy współczesnej kultury w przepowiadaniu (egzystencjalny i personalistyczny wymiar przepowiadania) – sztuka jako miejsce teologiczne i źródło przepowiadania.
17. Elementy współczesnej kultury w przepowiadaniu – wydarzenia w świecie jako niezbędny komponent przepowiadania – teologiczny sens znaków czasu.
18. Polityka na ambonie
19. Metoda medytacji antropologicznej i homiletycznej.
20. Modele homiletyczne: Model Brzozowskiego, Vrableca, Świerzawskiego.
21. Współczesne amerykańskie modele homiletyczne.
22. Proces przygotowania homilii.
23. Lectio divina jako etap przygotowania homilii. Medytacja osobista i medytacja homiletyczna.
24. Wspólnotowa i indywidualna ewaluacja homilii (kazania).
25. Homilia jako uprzywilejowana forma przepowiadania słowa Bożego. Głoszenie homilii: obowiązek, miejsca, długość
26. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Soborowe inspiracje dla homiletyki
27. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Wkład Jana Pawła II w teorię przepowiadania.
28. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Wkład Pawła VI w teorię przepowiadania
29. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Wkład Benedykta XVI w teorię przepowiadania: „Sacramentum caritatis”; „Verbum Domini”.
30. Współczesne problemy przepowiadania słowa Bożego.
17. Elementy współczesnej kultury w przepowiadaniu – wydarzenia w świecie jako niezbędny komponent przepowiadania – teologiczny sens znaków czasu.
18. Polityka na ambonie
19. Metoda medytacji antropologicznej i homiletycznej.
20. Modele homiletyczne: Model Brzozowskiego, Vrableca, Świerzawskiego.
21. Współczesne amerykańskie modele homiletyczne.
22. Proces przygotowania homilii.
23. Lectio divina jako etap przygotowania homilii. Medytacja osobista i medytacja homiletyczna.
24. Wspólnotowa i indywidualna ewaluacja homilii (kazania).
25. Homilia jako uprzywilejowana forma przepowiadania słowa Bożego. Głoszenie homilii: obowiązek, miejsca, długość
26. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Soborowe inspiracje dla homiletyki
27. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Wkład Jana Pawła II w teorię przepowiadania.
28. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Wkład Pawła VI w teorię przepowiadania
29. Aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa – Wkład Benedykta XVI w teorię przepowiadania: „Sacramentum caritatis”; „Verbum Domini”.
30. Współczesne problemy przepowiadania słowa Bożego.
Efekty kształcenia
E_1. Zna podstawowe zasady interpretacji Pisma Świętego
E_2 Zna podstawowe modele homiletyczne i aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa.
E_3. Umie korzystać z lekcjonarza w celu przygotowania liturgii słowa i homilii
E_4. Potrafi dyskutować na temat posługi słowa z uwzględnieniem współczesnych wyzwań i aktualnego nauczanie Kościoła na ten temat wypowiadać
E_2 Zna podstawowe modele homiletyczne i aktualne nauczanie Kościoła na temat posługi słowa.
E_3. Umie korzystać z lekcjonarza w celu przygotowania liturgii słowa i homilii
E_4. Potrafi dyskutować na temat posługi słowa z uwzględnieniem współczesnych wyzwań i aktualnego nauczanie Kościoła na ten temat wypowiadać
Metody dydaktyczne
M_1. Wykład
M_2. Referat przygotowany przez poszczególnych studentów
M_3. Dyskusja
M_4. Krytyczna analiza wybranych tekstów homiletycznych.
M_5. Napisanie homilii do wyznaczonych tekstów biblijnych i liturgicznych
M_2. Referat przygotowany przez poszczególnych studentów
M_3. Dyskusja
M_4. Krytyczna analiza wybranych tekstów homiletycznych.
M_5. Napisanie homilii do wyznaczonych tekstów biblijnych i liturgicznych
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w dyskusji.
W_2. Praca semestralna na temat ustalony z każdym studentem, powinna być oddana do 15.12.2014
W_3. Egzamin ustny po zakończeniu zajęć w każdym semestrze
W_2. Praca semestralna na temat ustalony z każdym studentem, powinna być oddana do 15.12.2014
W_3. Egzamin ustny po zakończeniu zajęć w każdym semestrze
Lektury podstawowe
II Sobór Watykański, Konstytucja Dei Verbum.
Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Sacramentum caritatis.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini.
H. Sławiński, Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.
Scott Hahn, Moc słowa w liturgii. Od tekstu pisanego do żywego słowa liturgii, Kraków 2009.
H. Sławiński, Ewaluacja homilii, „Studia Włocławskie” 9 (2006), s. 194-203.
Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Sacramentum caritatis.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini.
H. Sławiński, Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.
Scott Hahn, Moc słowa w liturgii. Od tekstu pisanego do żywego słowa liturgii, Kraków 2009.
H. Sławiński, Ewaluacja homilii, „Studia Włocławskie” 9 (2006), s. 194-203.
Lektury uzupełniające
Ryszard Hajduk, Ewangelia na forum świata. Od apologetyki do marketingu narracyjnego, Kraków 2013.
Ryszard Hajduk, Posłani głosić Dobrą Nowinę. Podstawowy kurs homiletyczny, Kraków 2008.
H. Sławiński, Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, w: Dziś spełniły się słowa Pisma…”. Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, red. H. Sławiński, Włocławek 2002.
H. Sławiński, W. Przyczyna, Homiletyka a retoryka. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Przegląd Homiletyczny 9 (2005), s. 133-141;
H. Sławiński, Retoryka w przepowiadaniu słowa Bożego - historia i aplikacja na przykładzie homilii Jana Pawła II wygłoszonej we Włocławku 7. 06. 1991 r., w: Jan Paweł II apostoł prawdy, red. J. Kędzierski, Włocławek 2005, s. 283-292.
H. Sławiński, Homiletyka w dobie nowej ewangelizacji, „Acta. Facultatis Theologicae Universitatis Comenianae Bratislaviensis” 8 (2011), nr 2, s. 12-26.
S. Moysa, Słowo zbawienia, Kraków 1974.
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa, t. 1. Z najnowszych dziejów ruchu homiletycznego; t 2. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980; tenże, Funkcja kerygmatyczna Kościoła w świetle Vaticanum II. Istota i zadania, t. 1-2, Warszawa 1984.
Ryszard Hajduk, Posłani głosić Dobrą Nowinę. Podstawowy kurs homiletyczny, Kraków 2008.
H. Sławiński, Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, w: Dziś spełniły się słowa Pisma…”. Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, red. H. Sławiński, Włocławek 2002.
H. Sławiński, W. Przyczyna, Homiletyka a retoryka. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Przegląd Homiletyczny 9 (2005), s. 133-141;
H. Sławiński, Retoryka w przepowiadaniu słowa Bożego - historia i aplikacja na przykładzie homilii Jana Pawła II wygłoszonej we Włocławku 7. 06. 1991 r., w: Jan Paweł II apostoł prawdy, red. J. Kędzierski, Włocławek 2005, s. 283-292.
H. Sławiński, Homiletyka w dobie nowej ewangelizacji, „Acta. Facultatis Theologicae Universitatis Comenianae Bratislaviensis” 8 (2011), nr 2, s. 12-26.
S. Moysa, Słowo zbawienia, Kraków 1974.
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa, t. 1. Z najnowszych dziejów ruchu homiletycznego; t 2. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980; tenże, Funkcja kerygmatyczna Kościoła w świetle Vaticanum II. Istota i zadania, t. 1-2, Warszawa 1984.