Język łaciński łz_1_2_zo_30_2_t (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość fleksji i składni łacińskiej (całość). Znajomość techniki tłumaczenia zdań i tekstów łacińskich.

Cele

Powtórzenie i utrwalenie całości gramatyki łacińskiej bazujące na zdaniach i tekstach oryginalnych odpowiadających kierunkowi studiów i zainteresowaniom słuchaczy (dziedziny teologii, historia Kościoła, filozofia) oraz utrwalenie i rozszerzenie specyficznego słownictwa.

Treści kształcenia

Zebranie i powtórzenie materiału gramatycznego i leksykalnego.
1. Fleksja – powtórzenie. System deklinacyjny (rzeczownika, przymiotnika – [stopniowanie], zaimka, imiesłowu gerundium, supinum). System koniugacyjny (tempora: wszystkie czasy strony czynnej i biernej w zakresie: indicativus, coniunctivus, imperativus, infinitivus).
2. Składnie przypadków: np.genetivus partitivus, dativus auctoris, dativus possessivus, accusativus duplex, nominativus duplex. Konstrukcje stylistyczne typowe dla j.łacińskiego: accusativus cum infinitivo, nominativus cum infinitivo, ablativus absolutus, coniugatio periphatetica activa et passiva
3. Budowa zdań podrzędnych (syntaksa zdań ze spójnikami: ut, cum, zdania pytające zależne, zdania warunkowe, inne typy zdań podrzędnych). Mowa niezależna i zależna (oratio recta et obliqua). Funkcja semantyczna trybu coniunctivus.
4. Słownictwo związane z kierunkiem studiów, planowaną pracą magisterską i zainteresowaniami studentów (utrwalenie, poszerzenie).

Efekty kształcenia

WIEDZA
1. Student dobrze zna wszystkie zagadnienie gramatyczne języka łacińskiego;
2. Student zna słownictwo typowe dla tekstów związanych z teologią, historią kościoła, filozofią – w zależności od jego zainteresowań.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student poprawnie rozpoznaje formy fleksyjne, rozpoznaje i tłumaczy łacińskie zjawiska składniowe;
2. Student poprawnie wykorzystuje wiedzę o zjawiskach gramatycznych przy tłumaczeniu tekstu

Metody dydaktyczne

1. Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów (metoda gramatyczno- tłumaczeniowa), praca w grupach, analiza przykładów zdań, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta;
2. Konsultacje;
3. Metody e-learningowe.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.

Lektury podstawowe

Jougan A., Słownik kościelny, Warszawa 1992 (i inn.)
Sondel J., Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 1997.
Salomonowicz- Górska I., Ćwiczenia z języka łacińskiego. Słowniczek polsko-łaciński, Warszawa 2002.
Salomonowicz Z., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000.
Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1997 (i in.)
materiały własne prowadzącego

Lektury uzupełniające

Migne J. P., Patrologiae Latinae cursus completus, Paris 1855-1865.
red. Pietras H. Baron A., Dokumenty soborów powszechnych, t.I-IV, Kraków 2001-2004
Missale Romanum ex decreto sacrosancti concilii Tridentini, Vatican 1962
Missale Romanum. Novus Ordo Missae, Vatican 2008
Inne pomoce:
WORDS (darmowe narzędzie do określania form łacińskich; kody gramatyczne i podstawowe znaczenia słów w języku angielskim)
A) w wersji online (strona WWW)
http://archives.nd.edu/words.html
http://ablemedia.com/ctcweb/showcase/wordsonline.html
B) wersja PC (wymaga instalacji na komputerze osobistym)
http://ablemedia.com/ctcweb/showcase/whitakerwords.html#download