Wprowadzenie do poradnictwa małżeńskiego (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Wprowadzenie do poradnictwa małżeńskiego
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wprowadzenie do poradnictwa małżeńskiego [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:15h/zo/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]: dr Monika Borowska
- [prowadzący wykład:15h/zo/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- - Wprowadzenie do poradnictwa małżeńskiego [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Bożena Gulla
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem kształcenia jest zapoznanie z podstawowymi zasadami relacji pomagania małżeństwu i rodzinie. Przybliżenie problematyki życia rodzinnego i podstawowych kierunków terapii rodzin pozwoli na głębsze zrozumienie zjawisk występujących w życiu rodzinnym oraz możliwości zmiany drogą psychoterapii.
Treści kształcenia
Przedmiot przybliży teoretycznie i praktycznie następujące zagadnienia: 1. Charakterystyka zdrowej i zaburzonej rodziny. 2. Zapoznanie
z podstawowymi kierunkami teoretycznymi w psychologii małżeństwa
i rodziny. 3. Ujęcie rodziny w kategoriach systemu realizującego cele wspólne i indywidualne. 4. Omówienie podstawowych zasad i kierunków poradnictwa małżeńskiego.
z podstawowymi kierunkami teoretycznymi w psychologii małżeństwa
i rodziny. 3. Ujęcie rodziny w kategoriach systemu realizującego cele wspólne i indywidualne. 4. Omówienie podstawowych zasad i kierunków poradnictwa małżeńskiego.
Efekty kształcenia
Wiedza: Nabycie wiedzy o rodzinie jako systemie, podstawowych procesach zachodzących w rodzinie oraz zasadach poradnictwa małżeńskiego
Umiejętności: diagnozy rodziny, w tym konstrukcji genogramu
Kompetencje społeczne: traktowanie małżeństwa jako wartości, rozwijanie postaw i dyspozycji sprzyjających pracy z ludźmi (autentyczność, życzliwość, szacunek, tolerancja, akceptacja)
Umiejętności: diagnozy rodziny, w tym konstrukcji genogramu
Kompetencje społeczne: traktowanie małżeństwa jako wartości, rozwijanie postaw i dyspozycji sprzyjających pracy z ludźmi (autentyczność, życzliwość, szacunek, tolerancja, akceptacja)
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną (praca pisemna)
Lektury podstawowe
De Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków, 1996.
Lektury uzupełniające
Wojciszke B., Psychologia miłości, Gdańsk 2000.
Bandler R., Grinder J., Satir V., Zmieniamy się wraz z rodzinami, Gdańsk 1999.
Bandler R., Grinder J., Satir V., Zmieniamy się wraz z rodzinami, Gdańsk 1999.
Uwagi
Brak