ABC - relacji chrześcijańsko- i polsko-żydowskich (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: ABC - relacji chrześcijańsko- i polsko-żydowskich
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny ze specjalizacji [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- - Wykład monograficzny ze specjalizacji [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- - Wykład monograficzny (według wykazu) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] teologia katechetyczno-pastoralna, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski
Sylabus
Wymagania wstępne
Elementarna znajomość zasad wiary chrześcijańskiej, historii powszechnej i historii Polski.
Cele
Poznanie historii Żydów, relacji chrześcijaństwa i judaizmu w perspektywie historycznej, w szczególności na ziemiach Polski, genezy i skutków "szoah" (zagłady Żydów); historii i współczesnych zagadnień politycznych i społecznych dotyczących Państwa Izraela i diaspory żydowskiej. To wiedza potrzebna do tego, by móc podjąć i prowadzić wzajemny dialog, wolny od stereotypów, którymi karmi się antysemityzm.
Wypracowanie podstaw do szacunku, pojednania, sprawiedliwej oceny dawnych i obecnych relacji chrześcijańsko- i polsko- żydowskich.
Wypracowanie podstaw do szacunku, pojednania, sprawiedliwej oceny dawnych i obecnych relacji chrześcijańsko- i polsko- żydowskich.
Treści kształcenia
Co naprawdę Nowy Testament mówi o zbawieniu Żydów? Co to znaczy, że można ich nazywać starszymi braćmi? Na czym polega ich rola w historii zbawienia? Jak powstał Talmud i jakie jest jego znaczenie dla wyznawców judaizmu? Skąd się wziął antysemityzm? Jaka była sytuacja społeczności żydowskich w poszczególnych regionach i krajach Europy w średniowieczu i czasach nowożytnych? Czy przypisywane Żydom mordy rytualne rzeczywiście miały miejsce? Jak narodził się syjonizm? Jakie treści propagują publikacje
typu "Protokoły mędrców Syjonu"? Czy Zagłada była wydarzeniem wyjątkowym w historii
świata? Jak o niej uczyć dzisiaj? Jak pamiętają czasy Zagłady Żydzi, a jak Polacy? Co po Zagładzie mówią o Bogu teologia żydowska i teologia chrześcijańska? Na czym polegał przełom Soboru Watykańskiego II w odniesieniu do Żydów? Dlaczego wydarzył się Marzec 1968? Jak rozmawiać o trudnej wzajemnej przeszłości?
typu "Protokoły mędrców Syjonu"? Czy Zagłada była wydarzeniem wyjątkowym w historii
świata? Jak o niej uczyć dzisiaj? Jak pamiętają czasy Zagłady Żydzi, a jak Polacy? Co po Zagładzie mówią o Bogu teologia żydowska i teologia chrześcijańska? Na czym polegał przełom Soboru Watykańskiego II w odniesieniu do Żydów? Dlaczego wydarzył się Marzec 1968? Jak rozmawiać o trudnej wzajemnej przeszłości?
Efekty kształcenia
Ew_1.Absolwent kursu zna treści wymienione w punkcie "treści kształcenia".
Ew_2. Umie odpowiedzieć na podstawowe pytania budzące niepokój w relacjach chrześciajńsko-zydowskich.
Eu_1. Umie znaleźć się w środowisku żydowskim bez popełniania najbardziej oczywistych nietaktów.
Ek_1. Docenia wartość dialogu i niebezpieczeństwo zamknięcia się nań.
Ew_2. Umie odpowiedzieć na podstawowe pytania budzące niepokój w relacjach chrześciajńsko-zydowskich.
Eu_1. Umie znaleźć się w środowisku żydowskim bez popełniania najbardziej oczywistych nietaktów.
Ek_1. Docenia wartość dialogu i niebezpieczeństwo zamknięcia się nań.
Metody dydaktyczne
Wykład; wykład z prezentacją multimedialną. Dialog ze słuchaczami
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Frekwencja lub mały esej (zaliczenie). Egzamin pisemny końcowy (na ocenę).