Seminarium magisterskie z historii sztuki nowożytnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Ogólne opanowanie wiedzy na poziomie studiów licencjackich

Cele

Umiejętność poprawnego metodologicznie przygotowywania prac naukowych

Treści kształcenia

T.1 - Propozycje tematów prac ze strony prowadzącego i studentów, określenie zasad metodologicznych, podanie instrukcji zapisów bibliograficznych
T.2 - Konsultacje naukowe, z określeniem i korygowaniem kierunku badawczego, wskazywanie zasobów źródłowych, pozycji bibliograficznych i innych konsultantów – znawców zagadnienia
T.3 - Czytanie przez studentów fragmentów prac magisterskich, prezentacja innych referatów
T.4 - Dyskusje na tematy metodologiczne oraz nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi referatami, wspólne uczestnictwo w konferencjach naukowych Proponowana tematyka prac. Kolekcjonerstwo i rynek sztuki: monografie obiektów sztuki europejskiej w zbiorach polskich, inwentarze. Udział władców i magnatów w europejskim rynku sztuki. Ikonografia państw i władców: przedstawienia plastyczne parlamentaryzmu europejskiego, systemy elekcji królów polskich, elekcje doży i papieża. Formy przestrzeni ceremonialnej.
Koronacje, pogrzeby i obrzędy przekazywania władzy papieskiej, cesarskiej, królewskiej, książęcej, ordynackiej czy biskupiej. Władca, jego świątynia i rezydencje. Rzeczypospolita i Wenecja jako formy republikańskie.
Dyplomacja: uroczyste wjazdy posłów, audiencje i ich ikonografia, portrety dyplomatów, wymiana podarków. Przestrzeń ceremonialna, architektura okazjonalna i jej twórcy. Pobyty znanych artystów na dworach europejskich (XVII – XVIII w.).
Tematyka proponowanych prac jest związana z zainteresowaniami studenta i dotyczy dzieł sztuki polskiej badanych w kontekście europejskim.

Ponadto zajęcia obejmują:
- przygotowanie małej pracy seminaryjnej oraz rozprawy magisterskiej na temat zaaprobowany przez prowadzącego
- zapoznanie się z wybranymi przez prowadzącego tekstami i dyskusja nad nimi
- zapoznanie studentów ze źródłami historycznymi
- zapoznanie się z podstawowymi metodami badawczymi
- refleksja metodologiczna na podstawie zaleconej przez prowadzącego literatury
- nabywanie umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi posługiwać się aparatem naukowym historyka sztuki, wykorzystywać wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów.
W_2 Student posiada wiedzę na temat współczesnych metod badawczych.
W_3 Student zna podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna wybrane teksty źródłowe, potrafi je interpretować i krytycznie oceniać.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład na tematy metodologiczne
M.2 Czytanie prac i prezentacja multimedialna przez studentów
M.3 Dyskusja nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi przygotowywanymi referatami

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Uczestnictwo w zajęciach, prezentacja referatów,oddanie pracy magisterskiej