Seminarium magisterskie z historii sztuki nowożytnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium magisterskie z historii sztuki nowożytnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium magisterskie [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- - Seminarium magisterskie [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: prof. dr hab. Adam Małkiewicz
- - Seminarium magisterskie [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: dr hab. Kazimierz Kuczman, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: dr hab. Kazimierz Kuczman, prof. UPJPII
- - Seminarium magisterskie [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: dr hab. Kazimierz Kuczman, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/10ECTS]: dr hab. Kazimierz Kuczman, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Kazimierz Kuczman, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Ogólne opanowanie wiedzy na poziomie studiów licencjackich
Cele
Umiejętność poprawnego metodologicznie przygotowywania prac naukowych
Treści kształcenia
T.1 - Propozycje tematów prac ze strony prowadzącego i studentów, określenie zasad metodologicznych, podanie instrukcji zapisów bibliograficznych
T.2 - Konsultacje naukowe, z określeniem i korygowaniem kierunku badawczego, wskazywanie zasobów źródłowych, pozycji bibliograficznych i innych konsultantów – znawców zagadnienia
T.3 - Czytanie przez studentów fragmentów prac magisterskich, prezentacja innych referatów
T.4 - Dyskusje na tematy metodologiczne oraz nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi referatami, wspólne uczestnictwo w konferencjach naukowych Proponowana tematyka prac. Kolekcjonerstwo i rynek sztuki: monografie obiektów sztuki europejskiej w zbiorach polskich, inwentarze. Udział władców i magnatów w europejskim rynku sztuki. Ikonografia państw i władców: przedstawienia plastyczne parlamentaryzmu europejskiego, systemy elekcji królów polskich, elekcje doży i papieża. Formy przestrzeni ceremonialnej.
Koronacje, pogrzeby i obrzędy przekazywania władzy papieskiej, cesarskiej, królewskiej, książęcej, ordynackiej czy biskupiej. Władca, jego świątynia i rezydencje. Rzeczypospolita i Wenecja jako formy republikańskie.
Dyplomacja: uroczyste wjazdy posłów, audiencje i ich ikonografia, portrety dyplomatów, wymiana podarków. Przestrzeń ceremonialna, architektura okazjonalna i jej twórcy. Pobyty znanych artystów na dworach europejskich (XVII – XVIII w.).
Tematyka proponowanych prac jest związana z zainteresowaniami studenta i dotyczy dzieł sztuki polskiej badanych w kontekście europejskim.
Ponadto zajęcia obejmują:
- przygotowanie małej pracy seminaryjnej oraz rozprawy magisterskiej na temat zaaprobowany przez prowadzącego
- zapoznanie się z wybranymi przez prowadzącego tekstami i dyskusja nad nimi
- zapoznanie studentów ze źródłami historycznymi
- zapoznanie się z podstawowymi metodami badawczymi
- refleksja metodologiczna na podstawie zaleconej przez prowadzącego literatury
- nabywanie umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych
T.2 - Konsultacje naukowe, z określeniem i korygowaniem kierunku badawczego, wskazywanie zasobów źródłowych, pozycji bibliograficznych i innych konsultantów – znawców zagadnienia
T.3 - Czytanie przez studentów fragmentów prac magisterskich, prezentacja innych referatów
T.4 - Dyskusje na tematy metodologiczne oraz nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi referatami, wspólne uczestnictwo w konferencjach naukowych Proponowana tematyka prac. Kolekcjonerstwo i rynek sztuki: monografie obiektów sztuki europejskiej w zbiorach polskich, inwentarze. Udział władców i magnatów w europejskim rynku sztuki. Ikonografia państw i władców: przedstawienia plastyczne parlamentaryzmu europejskiego, systemy elekcji królów polskich, elekcje doży i papieża. Formy przestrzeni ceremonialnej.
Koronacje, pogrzeby i obrzędy przekazywania władzy papieskiej, cesarskiej, królewskiej, książęcej, ordynackiej czy biskupiej. Władca, jego świątynia i rezydencje. Rzeczypospolita i Wenecja jako formy republikańskie.
Dyplomacja: uroczyste wjazdy posłów, audiencje i ich ikonografia, portrety dyplomatów, wymiana podarków. Przestrzeń ceremonialna, architektura okazjonalna i jej twórcy. Pobyty znanych artystów na dworach europejskich (XVII – XVIII w.).
Tematyka proponowanych prac jest związana z zainteresowaniami studenta i dotyczy dzieł sztuki polskiej badanych w kontekście europejskim.
Ponadto zajęcia obejmują:
- przygotowanie małej pracy seminaryjnej oraz rozprawy magisterskiej na temat zaaprobowany przez prowadzącego
- zapoznanie się z wybranymi przez prowadzącego tekstami i dyskusja nad nimi
- zapoznanie studentów ze źródłami historycznymi
- zapoznanie się z podstawowymi metodami badawczymi
- refleksja metodologiczna na podstawie zaleconej przez prowadzącego literatury
- nabywanie umiejętności przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi posługiwać się aparatem naukowym historyka sztuki, wykorzystywać wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów.
W_2 Student posiada wiedzę na temat współczesnych metod badawczych.
W_3 Student zna podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna wybrane teksty źródłowe, potrafi je interpretować i krytycznie oceniać.
W_1 Student potrafi posługiwać się aparatem naukowym historyka sztuki, wykorzystywać wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów.
W_2 Student posiada wiedzę na temat współczesnych metod badawczych.
W_3 Student zna podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zna wybrane teksty źródłowe, potrafi je interpretować i krytycznie oceniać.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład na tematy metodologiczne
M.2 Czytanie prac i prezentacja multimedialna przez studentów
M.3 Dyskusja nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi przygotowywanymi referatami
M.2 Czytanie prac i prezentacja multimedialna przez studentów
M.3 Dyskusja nad prezentowanymi pracami magisterskimi i innymi przygotowywanymi referatami
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Uczestnictwo w zajęciach, prezentacja referatów,oddanie pracy magisterskiej