Historia starożytności (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia starożytności
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia starożytności [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Józef Cezary Kałużny
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Krzysztof Tyburowski
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Józef Cezary Kałużny
- - Historia starożytności [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Józef Cezary Kałużny
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Krzysztof Tyburowski
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Józef Cezary Kałużny
- - Historia starożytności [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Józef Cezary Kałużny
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Krzysztof Tyburowski
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Józef Cezary Kałużny
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Józef Cezary Kałużny
Sylabus
Wymagania wstępne
Ćwiczenia - Historia Starożytna, semestr I zajęć - 30 godz. (sem. zimowy).
Student posiada wiedzę i umiejętności, które zdobył w szkole średniej.
Student posiada wiedzę i umiejętności, które zdobył w szkole średniej.
Cele
Celem jest:
1. Przybliżenie podstawowego warsztatu metodologicznego pracy historyka
2. Zapoznanie z rodzajami i znaczeniem źródeł historycznych w studium historycznym
3. Wypracowanie u studenta umiejętności krytycznej analizy źródeł historycznych
4. przybliżenie literatury, terminologii oraz nauk pomocniczych historii starożytnej.
1. Przybliżenie podstawowego warsztatu metodologicznego pracy historyka
2. Zapoznanie z rodzajami i znaczeniem źródeł historycznych w studium historycznym
3. Wypracowanie u studenta umiejętności krytycznej analizy źródeł historycznych
4. przybliżenie literatury, terminologii oraz nauk pomocniczych historii starożytnej.
Treści kształcenia
Zajęcia podejmują wybrane zagadnienia z antyku grecko-rzymskiego. W pierwszym semestrze (opisywanym poniżej) analizie poddane zostaną treści polityczno-kulturowe I-VI w., natomiast w drugim semestrze, analizie poddane zostaną aspekty kultyczno-religijne, szeroko rozumiane jako duchowe dziedzictwo starożytności.
Treści polityczne to szeroko rozumiana "cielesność" świata antycznego. Transformacje jakim podlega Rzym królewski, republikański a w końcu cesarski.
Treści kulturowe to osadzenie na "cielesnej" polityczno-administracyjnej strukturze starożytnego Rzymu aspektu związanego z postrzeganiem świata w perspektywie estetyki..., czego recepcję odnajdujemy w literaturze, sztuce, ale także kulturze życia codziennego.
Tłem do rozważań będzie analiza konkretnych tekstów źródłowych.
Semestr zimowy obejmuje:
1. Analizy tekstów źródłowych, z uwzględnieniem opracowanych - przez studentów - biogramów wybranych postaci historycznych istotnych dla tego okresu historii.
Próba odpowiedzi na pytanie: czy prezentowane źródła mogą dać odpowiedź na pytanie: Na ile dana postać stała się autorytetem - wzorcem dla kolejnych pokoleń, a na ile anty autorytetem?
2. Analizy wydarzeń historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji polityczno-kulturowej późnoantycznego Imperium Romanum
Treści polityczne to szeroko rozumiana "cielesność" świata antycznego. Transformacje jakim podlega Rzym królewski, republikański a w końcu cesarski.
Treści kulturowe to osadzenie na "cielesnej" polityczno-administracyjnej strukturze starożytnego Rzymu aspektu związanego z postrzeganiem świata w perspektywie estetyki..., czego recepcję odnajdujemy w literaturze, sztuce, ale także kulturze życia codziennego.
Tłem do rozważań będzie analiza konkretnych tekstów źródłowych.
Semestr zimowy obejmuje:
1. Analizy tekstów źródłowych, z uwzględnieniem opracowanych - przez studentów - biogramów wybranych postaci historycznych istotnych dla tego okresu historii.
Próba odpowiedzi na pytanie: czy prezentowane źródła mogą dać odpowiedź na pytanie: Na ile dana postać stała się autorytetem - wzorcem dla kolejnych pokoleń, a na ile anty autorytetem?
2. Analizy wydarzeń historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji polityczno-kulturowej późnoantycznego Imperium Romanum
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę o miejscu historii starożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem historii Imperium Romanum wśród innych nauk, a także zdaje sobie sprawę z jej przedmiotowej oraz metodologicznej specyfiki.(H1A W01; W03; W05)
Student ma wiedzę o związkach historii starożytnej z innymi dziedzinami nauk, w których zakres badawczy wchodzi szeroko rozumiany antyk (np.: archeologią, historią sztuki, archiwistyką itd.)(H1A W05)
Student ma podstawową wiedzę o aktualnych osiągnięciach naukowych z zakresu historii starożytnej i orientuje się w głównych kierunkach badań nad antykiem. Zna lokalizację zbiorów dzieł sztuki antycznej znajdujące się na terenie Polski(H1A_W06).
Student orientuje się w prawach i obowiązkach wynikających z korzystania z dorobku naukowego innych badaczy, rozumie zasady etyki naukowo-badawczej. (H1A_W08)
Umiejętności
Wstępne umiejętności prowadzące do radzenia sobie z krytycznym podejściem do źródeł historycznych. Student potrafi scharakteryzować i przyporządkować różnego rodzaju dzieła kultury antycznej, z zastosowaniem odpowiednich metod, aby określić ich znaczenie oraz oddziaływanie społeczne w konkretnym procesie historyczno- kulturowym (H1A_U02; H1A_U05).
Student ma wiedzę o związkach historii starożytnej z innymi dziedzinami nauk, w których zakres badawczy wchodzi szeroko rozumiany antyk (np.: archeologią, historią sztuki, archiwistyką itd.)(H1A W05)
Student ma podstawową wiedzę o aktualnych osiągnięciach naukowych z zakresu historii starożytnej i orientuje się w głównych kierunkach badań nad antykiem. Zna lokalizację zbiorów dzieł sztuki antycznej znajdujące się na terenie Polski(H1A_W06).
Student orientuje się w prawach i obowiązkach wynikających z korzystania z dorobku naukowego innych badaczy, rozumie zasady etyki naukowo-badawczej. (H1A_W08)
Umiejętności
Wstępne umiejętności prowadzące do radzenia sobie z krytycznym podejściem do źródeł historycznych. Student potrafi scharakteryzować i przyporządkować różnego rodzaju dzieła kultury antycznej, z zastosowaniem odpowiednich metod, aby określić ich znaczenie oraz oddziaływanie społeczne w konkretnym procesie historyczno- kulturowym (H1A_U02; H1A_U05).
Metody dydaktyczne
Metoda analizy źródła historycznego:
- praca indywidualna
student samodzielnie przygotowuje analizę materiału źródłowego służącego opisowi wybranej postaci historycznej.
Analiza w formie prezentacji przedstawiona zostaje na zajęciach.
- praca grupowa
polega na poddaniu krytyce przedstawionej w prezentacji analizy źródła przez pozostałą grupę studentów
- praca w grupie nad tym samym tekstem źródłowym pod nadzorem prowadzącego.
Zderzenie indywidualnej analizy tekstu źródłowego z analizą grupy słuchaczy.
- praca indywidualna
student samodzielnie przygotowuje analizę materiału źródłowego służącego opisowi wybranej postaci historycznej.
Analiza w formie prezentacji przedstawiona zostaje na zajęciach.
- praca grupowa
polega na poddaniu krytyce przedstawionej w prezentacji analizy źródła przez pozostałą grupę studentów
- praca w grupie nad tym samym tekstem źródłowym pod nadzorem prowadzącego.
Zderzenie indywidualnej analizy tekstu źródłowego z analizą grupy słuchaczy.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Na zaliczenie wpływa:
a) aktywność studenta: forma prowadzenia ćwiczeń polega na wprowadzeniu w problematykę zajęć ze strony wykładowcy oraz podanie danych do pracy samodzielnej lub w grupach, po czym następuje wspólna analiza prezentowanych materiałów źródłowych.
b) Zaliczenie materiału źródłowego, także lektur.
c) Przedstawiona prezentacja, która obejmuje analizę historyczną przedstawionej postaci, a także analizę tekstu źródłowego związanego z przedstawiana postacią historyczną.
a) aktywność studenta: forma prowadzenia ćwiczeń polega na wprowadzeniu w problematykę zajęć ze strony wykładowcy oraz podanie danych do pracy samodzielnej lub w grupach, po czym następuje wspólna analiza prezentowanych materiałów źródłowych.
b) Zaliczenie materiału źródłowego, także lektur.
c) Przedstawiona prezentacja, która obejmuje analizę historyczną przedstawionej postaci, a także analizę tekstu źródłowego związanego z przedstawiana postacią historyczną.
Lektury podstawowe
Ceram C.W., Bogowie, groby, uczeni. Tajemnice archeologii, różne wydania.
Contenau G., Życie codzienne w Babilonii i Asyrii, Warszawa 1963.
Friedrich J., Zapomniane pisma i języki, Warszawa 1991.
Giardina A., Człowiek Rzymu, Warszawa 1997.
Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, (różne wydania).
Krawczuk A., Kronika starożytnego Rzymu, Warszawa 1994.
Michałowski K., Od Edfu do Faras. Polskie odkrycia archeologii śródziemnomorskiej, Warszawa 1974.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006.
Contenau G., Życie codzienne w Babilonii i Asyrii, Warszawa 1963.
Friedrich J., Zapomniane pisma i języki, Warszawa 1991.
Giardina A., Człowiek Rzymu, Warszawa 1997.
Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, (różne wydania).
Krawczuk A., Kronika starożytnego Rzymu, Warszawa 1994.
Michałowski K., Od Edfu do Faras. Polskie odkrycia archeologii śródziemnomorskiej, Warszawa 1974.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006.
Lektury uzupełniające
Ostrowski Janusz A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Kraków 1999.
Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992.
Giardina A., Człowiek Rzymu, Warszawa 1997.
Kubiak Z., Piękno i gorycz Europy. Dzieje Greków i Rzymian, Warszawa 2003.
Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992.
Giardina A., Człowiek Rzymu, Warszawa 1997.
Kubiak Z., Piękno i gorycz Europy. Dzieje Greków i Rzymian, Warszawa 2003.