Wstęp do badań historycznych (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę i umiejętności, które zdobył w poprzednim wykształceniu (szkoła średnia)

Cele

Celem jest:
a) zapoznanie początkującego studenta z organizacją nauki i kultury historycznej
b) wprowadzenie studenta w całokształt problematyki postępowania badawczego historyka

Treści kształcenia

Zajęcia obejmują zrozumienie czym jest przedmiot nauki historycznej w kontekście innych nauk pomocniczych, zapoznanie się z pojęciem źródła historycznego i jego rodzajów, zasady tworzenia warsztatu historyka, etapy pracy naukowej, poznanie podstawowej literatury oraz pracy naukowej historyka. 1. Przedmiot historii (1 para zajęć
2. Historia w kontekście jej nauk pomocniczych (1 para zajęć)
3. Źródła historyczne i ich rodzaje (2 pary zajęć)
4. Stosunek historyka do źródeł historycznych (1 para zajęć)
5. Praca nad źródłem historycznym (1 para zajęć)
6. Archiwum i umiejętność korzystania z niego (1 para zajęć)
7. Podstawowa literatura naukowa historyka (2 pary zajęć)
8. Ustalenie faktu historycznego: metody historyczne (3 pary zajęć)
9. Synteza faktów historycznych (1 para zajęć)
10. Interpretacja faktów historycznych (1 para zajęć)
11. Pisanie pracy naukowej z zakresu historii (1 para zajęć) 1. Przedmiot historii (1 para zajęć
2. Historia w kontekście jej nauk pomocniczych (1 para zajęć)
3. Źródła historyczne i ich rodzaje (2 pary zajęć)
4. Stosunek historyka do źródeł historycznych (1 para zajęć)
5. Praca nad źródłem historycznym (1 para zajęć)
6. Archiwum i umiejętność korzystania z niego (1 para zajęć)
7. Podstawowa literatura naukowa historyka (2 pary zajęć)
8. Ustalenie faktu historycznego: metody historyczne (3 pary zajęć)
9. Synteza faktów historycznych (1 para zajęć)
10. Interpretacja faktów historycznych (1 para zajęć)
11. Pisanie pracy naukowej z zakresu historii (1 para zajęć)

Efekty kształcenia

1. Wiedza:
a) ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej ( K_W01)
b) zna podstawową terminologię następujących nauk humanistycznych: historia, historia sztuki, antropologia kultury, archeologia, filozofia, bibliotekoznawstwo, teologia (K_W02)
c) posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze czasopisma naukowe, repetytoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych. Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii historii (K_W04)
d) zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (K_W09)
e) ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze wydawnictwa naukowe z zakresu dziejów kultury europejskiej i polskiej i jej twórców. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów (K_W11)
2. Umiejętności:
a) Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)
b) Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U02)
c) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03)
d) Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych ze specjalistami w zakresie historii (K_U06)e) Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U07)
3. Kompetencje społeczne:
a) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (K_K01)
b) Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02)

Metody dydaktyczne

Udział obowiązkowy w ćwiczeniach, praca na bazie analizy konkretnych źródeł historycznych, ich analiza w grupach, przedstawianie konkretnych rozwiązań

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zajęcia składają się z 15-tu dwugodzinnych (godziny akademickie) par zajęć podczas jednego semestru.
Na zaliczenie wpływa:
a) aktywność studenta: forma prowadzenia ćwiczeń polega na wprowadzeniu w problematykę zajęć ze strony wykładowcy oraz podanie danych do pracy samodzielnej lub w grupach, po czym student przedstawia wyniki pracy.
b) Prace pisemne zlecone przez wykładowcę do przygotowania poza zajęciami i ich ocena podczas zajęć
c) Pisemna praca końcowa mająca na celu zanalizowanie źródła historycznego według zasad poznanych na zajęciach

Lektury podstawowe

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974.
Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999.

Lektury uzupełniające

Mendykowa A., Podstawy bibliografii, Warszawa 1986.
Mierzwa E. A., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.
Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.