Historia powszechna i Polski XIX w. (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia powszechna i Polski XIX w.
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia powszechna i Polski XIX w. [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- - Historia powszechna i Polski XIX w. [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- - Historia powszechna i Polski XIX w. [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Jacek Urban
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość historii Polski do 1789 r. na poziomie akademickim.
Znajomość historii XIX w. na poziomie szkoły średniej.
Znajomość historii XIX w. na poziomie szkoły średniej.
Cele
Poznanie historii XIX w. na poziomie akademickim.
Treści kształcenia
T_1. Wykład dotyczy historii Polski w latach niewoli narodowej. Periodyzację wyznaczają wydarzenia z historii Polski i powszechnej. Akcent położony został na zagadnienia polityczne i społeczne.
Efekty kształcenia
E_1. Student definiuje podstawowe pojęcia z historii XIX w.
E_2. Student analizuje procesy historyczne tej epoki.
E_3. Student podejmuje działania na polu zawodowym i społecznym.
E_2. Student analizuje procesy historyczne tej epoki.
E_3. Student podejmuje działania na polu zawodowym i społecznym.
Metody dydaktyczne
M_1. Wykład
M_2. Tablice
M_3. Mapy
M_4. Filmy
M_2. Tablice
M_3. Mapy
M_4. Filmy
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Obecność na zajęciach (Dopuszczalne 3 nieobecności. Nieobecność na więcej niż 3 wykładach w semestrze oznacza kolokwium (5 pytań)z wyznaczonej lektury na ostatnich zajęciach)
W_2. Egzamin: po uzyskaniu wcześniejszego zaliczenia wykładu. W I terminie – egzamin pisemny; w II terminie – egzamin ustny.
W_2. Egzamin: po uzyskaniu wcześniejszego zaliczenia wykładu. W I terminie – egzamin pisemny; w II terminie – egzamin ustny.
Lektury podstawowe
S. Kieniewicz, Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1968
Lektury uzupełniające
J. Pachoński, Generał Jan Henryk Dąbrowski 1755-1818, Warszawa 1981
Uwagi
Tematy poszczególnych zajęć – semestr letni:
1. Wykład wstępny
2. Insurekcja kościuszkowska
3. Zabory, granice, ludność
4. Legiony. Księstwo Warszawskie
5. Sprawa polska na kongresie wiedeńskim. Wolne Miasto Kraków
6. Powstanie listopadowe. Wielka emigracja
7. Powstanie krakowskie. Wiosna Ludów
8. Powstanie styczniowe
9. Królestwo Polskie i ziemie zabrane do Rosji
10. Pod pruskim zaborem
11. Galicja
12. Pogranicza dawnej Rzeczypospolitej
13. Życie codzienne w XIX w.
14. I wojna światowa na ziemiach polskich
15. Ostatnie zajęcia – egzamin – termin zerowy
1. Wykład wstępny
2. Insurekcja kościuszkowska
3. Zabory, granice, ludność
4. Legiony. Księstwo Warszawskie
5. Sprawa polska na kongresie wiedeńskim. Wolne Miasto Kraków
6. Powstanie listopadowe. Wielka emigracja
7. Powstanie krakowskie. Wiosna Ludów
8. Powstanie styczniowe
9. Królestwo Polskie i ziemie zabrane do Rosji
10. Pod pruskim zaborem
11. Galicja
12. Pogranicza dawnej Rzeczypospolitej
13. Życie codzienne w XIX w.
14. I wojna światowa na ziemiach polskich
15. Ostatnie zajęcia – egzamin – termin zerowy