seminarium magisterskie z historii najnowszej i historii kultury (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: seminarium magisterskie z historii najnowszej i historii kultury
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: Jakub Sadowski
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
- - Seminarium [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: Jakub Sadowski
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
Sylabus
Wymagania wstępne
Posiada wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki pracy naukowej i metodologii historii uzyskane w trakcie dotychczasowych studiów.
Cele
Zasadniczym celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie przez uczestników pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej lub doktorskiej). Pomocą w pracy indywidualnej jest kształcenie na zajęciach umiejętności analizy źródeł, syntezy pozyskanych informacji oraz warsztatu redakcyjnego (zasad konstruowana pracy naukowej). Dzięki konsultacjom i dyskusjom nad planami pracy oraz przygotowanymi tekstami uczestnicy doskonalą wspomniany warsztat naukowy.
Treści kształcenia
Zajęcia seminaryjne składają się z trzech bloków.
T_1. Pierwszy dotyczy zajęć metodologicznych, gdzie omawia się problemy związane z przygotowaniem pracy i kształci się warsztat redakcyjny.
T_2. Drugi dotyczy ćwiczenia umiejętności posługiwania się podstawową dla historyka metodą syntezy i analizy.
T_3.
Trzeci, to spotkania z zaproszonymi gośćmi, które mają poszerzyć wiedzę uczestników oraz stanowić podstawę do debaty na współczesne tematy społeczne i polityczne, ściśle związane z zagadnieniami historycznymi. Zaplanowane są również zajęcia poza uczelnią, w muzeach i zabytkowych obiektach.
T_1. Pierwszy dotyczy zajęć metodologicznych, gdzie omawia się problemy związane z przygotowaniem pracy i kształci się warsztat redakcyjny.
T_2. Drugi dotyczy ćwiczenia umiejętności posługiwania się podstawową dla historyka metodą syntezy i analizy.
T_3.
Trzeci, to spotkania z zaproszonymi gośćmi, które mają poszerzyć wiedzę uczestników oraz stanowić podstawę do debaty na współczesne tematy społeczne i polityczne, ściśle związane z zagadnieniami historycznymi. Zaplanowane są również zajęcia poza uczelnią, w muzeach i zabytkowych obiektach.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ew_1. Doskonali na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze
czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych. Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii historii (K_W04).
Ew_2. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) (K_W09).
Ew_3. Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych. (K_W10).
UMIJĘTNOŚCI:
Eu_1. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01).
Eu_2. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych (K_U02).
Eu_3. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U05).
Eu_4. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U07).
Eu_5. Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U08).
KOMPETENCJE (POSTAWY):
Ek_1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02).
Ew_1. Doskonali na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze
czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych. Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii historii (K_W04).
Ew_2. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) (K_W09).
Ew_3. Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych. (K_W10).
UMIJĘTNOŚCI:
Eu_1. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01).
Eu_2. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych (K_U02).
Eu_3. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U05).
Eu_4. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U07).
Eu_5. Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (K_U08).
KOMPETENCJE (POSTAWY):
Ek_1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02).
Metody dydaktyczne
M_1. Wykorzystuje się przede wszystkim metody aktywizujące, szczególnie metodę seminarium oraz dyskusji problemowej.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenie jest uczestnictwo w seminariach (w każdym semestrze student może opuścić trzy spotkania).
W_2. W przypadku seminarzystów przygotowujących pracę dyplomową dalszym warunkiem zaliczenia semestru zimowego jest: przedstawienie tematu rozprawy, spis literatury i planu pracy.
W_3. Seminarzyści pierwszego roku studiów uzupełniających uzyskują zaliczenie semestru zimowego po przedstawieniu tematu pracy, spisu literatury oraz przyjęciu planu pracy. Warunkiem zaliczenia letniego semestru jest dokonanie zaplanowanej kwerendy archiwalnej (w przypadku rozległych prac) lub przedstawienie pierwszego rozdziału pracy.
W_4. Warunkiem uzyskania zaliczenia dla seminarzystów drugiego roku studiów uzupełniających do magisterium jest przedstawienie w zimowym semestrze kolejnego rozdziału pracy, a w letnim semestrze całej pracy gotowej do obrony.
W_5. Warunkiem zaliczenia seminarium dla doktorantów jest wykazanie się w ciągu semestru postępem w kwerendzie archiwalnej i bibliotecznej lub redakcji pracy.
W_2. W przypadku seminarzystów przygotowujących pracę dyplomową dalszym warunkiem zaliczenia semestru zimowego jest: przedstawienie tematu rozprawy, spis literatury i planu pracy.
W_3. Seminarzyści pierwszego roku studiów uzupełniających uzyskują zaliczenie semestru zimowego po przedstawieniu tematu pracy, spisu literatury oraz przyjęciu planu pracy. Warunkiem zaliczenia letniego semestru jest dokonanie zaplanowanej kwerendy archiwalnej (w przypadku rozległych prac) lub przedstawienie pierwszego rozdziału pracy.
W_4. Warunkiem uzyskania zaliczenia dla seminarzystów drugiego roku studiów uzupełniających do magisterium jest przedstawienie w zimowym semestrze kolejnego rozdziału pracy, a w letnim semestrze całej pracy gotowej do obrony.
W_5. Warunkiem zaliczenia seminarium dla doktorantów jest wykazanie się w ciągu semestru postępem w kwerendzie archiwalnej i bibliotecznej lub redakcji pracy.
Lektury uzupełniające
Listę literatury pomocniczej przygotowują do każdych zajęć bloku drugiego wskazani uczestnicy seminarium.