seminarium magisterskie z historii najnowszej, nowożytnej i archiwistyki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: seminarium magisterskie z historii najnowszej, nowożytnej i archiwistyki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- - Seminarium [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Marecki
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Józef Marecki
Sylabus
Wymagania wstępne
znajomość metodyki pracy naukowej i zapisów bibliograficznych
Cele
Celem zajęć jest przygotowanie rozprawy naukowej (magisterskiej, doktorskiej)
Treści kształcenia
Podczas zajęć przygotowywane są prace naukowe (magisterskie i doktorskie). Tematy podejmowane przez studentów oscylują wokół historii kościoła, nauk pomocniczych historii, archiwistyki i historii najnowszej. Tematy wiodące
T1 Dzieje Kościoła Katolickiego na ziemiach polskich w czasach nowożytnych i współczesnych
T2. Represje wobec wspólnot wyznaniowych w czasach reżymu totalitarnego
T3. Archiwistyka (historia archiwów, zasób, metodologia, prawo archiwalne)
T4 Nauki Pomocnicze Historii i ich poszczególne działy
T5 Heraldyka zakonna, emblematyka i symbolika
T6 Badania genealogiczne osób zasłużonych dla Kościoła Katolickiego
T7 Księgozbiory kościelne
T8 Dzieje i zasób archiwów kościelnych
T9 Sylwetki zasłużonych archiwistów
T1 Dzieje Kościoła Katolickiego na ziemiach polskich w czasach nowożytnych i współczesnych
T2. Represje wobec wspólnot wyznaniowych w czasach reżymu totalitarnego
T3. Archiwistyka (historia archiwów, zasób, metodologia, prawo archiwalne)
T4 Nauki Pomocnicze Historii i ich poszczególne działy
T5 Heraldyka zakonna, emblematyka i symbolika
T6 Badania genealogiczne osób zasłużonych dla Kościoła Katolickiego
T7 Księgozbiory kościelne
T8 Dzieje i zasób archiwów kościelnych
T9 Sylwetki zasłużonych archiwistów
Efekty kształcenia
E1
Ma ugruntowaną wiedzę z zakresu nauk historycznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna terminologie związaną z odpowiednią dziedziną nauk historycznych, nauk pomocniczych historii i archiwistyki
E2
Posiada wiedzę na temat warsztatu naukowego; potrafi przygotować potrzebną bibliografię, zebrać dane przeprowadzić kwerendę archiwalną, przeanalizować potrzebne źródła. Potrafi właściwie korzystać z zebranych materiałów
E3
Potrafi przeprowadzić analizę i wyciągnąć wnioski
E4
Potrafi korelować wiedzę z różnych dyscyplin pomocniczych i wspomagających historię
E5
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
E6
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
E7
Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych
E8
Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych oraz merytorycznego argumentowania
E9
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania naukowych prac pisemnych w zakresie nauk historycznych
E10
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
E11
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka wobec społeczeństwa
E12
Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i tradycji historii powszechnej i Polski, historii regionu Małopolski. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. Jest świadomy znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsca w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej
Ma ugruntowaną wiedzę z zakresu nauk historycznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna terminologie związaną z odpowiednią dziedziną nauk historycznych, nauk pomocniczych historii i archiwistyki
E2
Posiada wiedzę na temat warsztatu naukowego; potrafi przygotować potrzebną bibliografię, zebrać dane przeprowadzić kwerendę archiwalną, przeanalizować potrzebne źródła. Potrafi właściwie korzystać z zebranych materiałów
E3
Potrafi przeprowadzić analizę i wyciągnąć wnioski
E4
Potrafi korelować wiedzę z różnych dyscyplin pomocniczych i wspomagających historię
E5
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
E6
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
E7
Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych
E8
Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych oraz merytorycznego argumentowania
E9
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania naukowych prac pisemnych w zakresie nauk historycznych
E10
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
E11
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka wobec społeczeństwa
E12
Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i tradycji historii powszechnej i Polski, historii regionu Małopolski. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy. Jest świadomy znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsca w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej
Metody dydaktyczne
M1 Konwersatoria,
M2 analiza przygotowanych prac
M2 analiza przygotowanych prac
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W1 Czynny udział w zajęciach.
W2 Przygotowanie tekstów rozpraw
W2 Przygotowanie tekstów rozpraw
Lektury podstawowe
J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994
J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, Kraków 1992
A. Wojciechowska, Prawo autorskie, Kraków 1995
A. Pułło, Prace magisterskie i licencjackie, Warszawa 2001
G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków2001
E. i J. Bielec, Podręcznik pisania prac, Kraków 2000
J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, Kraków 1992
A. Wojciechowska, Prawo autorskie, Kraków 1995
A. Pułło, Prace magisterskie i licencjackie, Warszawa 2001
G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków2001
E. i J. Bielec, Podręcznik pisania prac, Kraków 2000
Lektury uzupełniające
Zależne od podjętego tematu pracy magisterskiej lub doktorskiej