seminarium magisterskie z historii XIX w. i najnowszej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student posiada dostateczną wiedzę na temat historii powszechnej i Polski w XX wieku oraz z zakresu metodyki pracy naukowej.

Cele

Przygotowanie do prowadzenia badań nad najnowszą historią powszechną i Polski.

Treści kształcenia

Seminarium naukowe składa się z trzech wzajemnie uzupełniających się bloków tematycznych.
Pierwszy to poszerzone zajęcia metodologiczne, poruszające problemy związane z przygotowaniem pracy magisterskiej oraz kształceniem warsztatu redakcyjnego:
T_1. Etapy formułowania problemu badawczego oraz sprecyzowanie tematu.
T_2. Redakcja planu pracy, z uwzględnieniem podziału na wstęp, opracowanie i zakończenie.
T_3. Redakcja i poprawne sporządzanie bibliografii i innych wykazów.
T_4. Tworzenie przypisów i aneksów oraz prawidłowe zamieszczanie materiału ilustracyjnego.
Drugi blok tematyczny przybliża specyfikę opracowań, źródeł i stanu badań nad historią najnowszą:
T_1. Źródła rękopiśmienne do historii najnowszej – ich charakter i dostępność.
T_2. Prasa jako źródło informacji.
T_3. Fotografia, film i nagranie fonograficzne jako źródło dokumentacji historii najnowszej.
T_4. Listy, pamiętniki, relacje świadków.
Trzeci blok:
Prezentacja przez studentów, na forum publicznym grupy, poszczególnych części własnej pracy magisterskiej, celem udoskonalenia umiejętności dyskusji naukowej, wymiany poglądów oraz poszerzenia własnej wiedzy.

Efekty kształcenia

E_1 W toku zajęć student stopniowo formułuje warsztat naukowy historyka, z uwzględnieniem zdolności samodzielnego redagowania pracy oraz doboru literatury i źródeł.
E_2 Jednocześnie student potrafi przy tym samodzielnie dobrać temat pracy.
E_3 Student wykorzystuje wiedzę na temat istniejących źródeł i opracowań do historii najnowszej, zna ich rodzaje i specyfikę.
E_4 Potrafi kreatywnie, zgodnie z zasadami, odpowiednio się nimi posługiwać i ma na ich temat własne zdanie.

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład
M_2 Prezentacja
M_3 Dyskusja
M_4 Dyskusja problemowa

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- merytoryczne przygotowanie do zajęć

Lektury podstawowe

- I. Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990.
- A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
- K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998.

Lektury uzupełniające

- J. Jarowiecki, Studia nad prasą polską XIX i XX wieku, t. 1: Kraków 1997, t. 2: Kraków 2006.
- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.