seminarium magisterskie z historii XIX w. i najnowszej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: seminarium magisterskie z historii XIX w. i najnowszej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Wołczański
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: Zdzisław Gogola OFMConv
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Wołczański
- - Seminarium [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: Zdzisław Gogola OFMConv
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]:ks. prof. dr hab. Józef Wołczański
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/8ECTS]: Zdzisław Gogola OFMConv
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Józef Wołczański
Sylabus
Wymagania wstępne
Student posiada dostateczną wiedzę na temat historii powszechnej i Polski w XX wieku oraz z zakresu metodyki pracy naukowej.
Cele
Przygotowanie do prowadzenia badań nad najnowszą historią powszechną i Polski.
Treści kształcenia
Seminarium naukowe składa się z trzech wzajemnie uzupełniających się bloków tematycznych.
Pierwszy to poszerzone zajęcia metodologiczne, poruszające problemy związane z przygotowaniem pracy magisterskiej oraz kształceniem warsztatu redakcyjnego:
T_1. Etapy formułowania problemu badawczego oraz sprecyzowanie tematu.
T_2. Redakcja planu pracy, z uwzględnieniem podziału na wstęp, opracowanie i zakończenie.
T_3. Redakcja i poprawne sporządzanie bibliografii i innych wykazów.
T_4. Tworzenie przypisów i aneksów oraz prawidłowe zamieszczanie materiału ilustracyjnego.
Drugi blok tematyczny przybliża specyfikę opracowań, źródeł i stanu badań nad historią najnowszą:
T_1. Źródła rękopiśmienne do historii najnowszej – ich charakter i dostępność.
T_2. Prasa jako źródło informacji.
T_3. Fotografia, film i nagranie fonograficzne jako źródło dokumentacji historii najnowszej.
T_4. Listy, pamiętniki, relacje świadków.
Trzeci blok:
Prezentacja przez studentów, na forum publicznym grupy, poszczególnych części własnej pracy magisterskiej, celem udoskonalenia umiejętności dyskusji naukowej, wymiany poglądów oraz poszerzenia własnej wiedzy.
Pierwszy to poszerzone zajęcia metodologiczne, poruszające problemy związane z przygotowaniem pracy magisterskiej oraz kształceniem warsztatu redakcyjnego:
T_1. Etapy formułowania problemu badawczego oraz sprecyzowanie tematu.
T_2. Redakcja planu pracy, z uwzględnieniem podziału na wstęp, opracowanie i zakończenie.
T_3. Redakcja i poprawne sporządzanie bibliografii i innych wykazów.
T_4. Tworzenie przypisów i aneksów oraz prawidłowe zamieszczanie materiału ilustracyjnego.
Drugi blok tematyczny przybliża specyfikę opracowań, źródeł i stanu badań nad historią najnowszą:
T_1. Źródła rękopiśmienne do historii najnowszej – ich charakter i dostępność.
T_2. Prasa jako źródło informacji.
T_3. Fotografia, film i nagranie fonograficzne jako źródło dokumentacji historii najnowszej.
T_4. Listy, pamiętniki, relacje świadków.
Trzeci blok:
Prezentacja przez studentów, na forum publicznym grupy, poszczególnych części własnej pracy magisterskiej, celem udoskonalenia umiejętności dyskusji naukowej, wymiany poglądów oraz poszerzenia własnej wiedzy.
Efekty kształcenia
E_1 W toku zajęć student stopniowo formułuje warsztat naukowy historyka, z uwzględnieniem zdolności samodzielnego redagowania pracy oraz doboru literatury i źródeł.
E_2 Jednocześnie student potrafi przy tym samodzielnie dobrać temat pracy.
E_3 Student wykorzystuje wiedzę na temat istniejących źródeł i opracowań do historii najnowszej, zna ich rodzaje i specyfikę.
E_4 Potrafi kreatywnie, zgodnie z zasadami, odpowiednio się nimi posługiwać i ma na ich temat własne zdanie.
E_2 Jednocześnie student potrafi przy tym samodzielnie dobrać temat pracy.
E_3 Student wykorzystuje wiedzę na temat istniejących źródeł i opracowań do historii najnowszej, zna ich rodzaje i specyfikę.
E_4 Potrafi kreatywnie, zgodnie z zasadami, odpowiednio się nimi posługiwać i ma na ich temat własne zdanie.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład
M_2 Prezentacja
M_3 Dyskusja
M_4 Dyskusja problemowa
M_2 Prezentacja
M_3 Dyskusja
M_4 Dyskusja problemowa
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- merytoryczne przygotowanie do zajęć
- aktywny udział w zajęciach
- merytoryczne przygotowanie do zajęć
Lektury podstawowe
- I. Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990.
- A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
- K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998.
- A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
- K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998.
Lektury uzupełniające
- J. Jarowiecki, Studia nad prasą polską XIX i XX wieku, t. 1: Kraków 1997, t. 2: Kraków 2006.
- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.
- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.