Historia filozofii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia filozofii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia filozofii [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Piotr Andryszczak
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Paluchowski CM
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]:s. prof. dr hab. Tereza Obolevich
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Piotr Andryszczak
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Piotr Andryszczak
Sylabus
Wymagania wstępne
K_W03 - zna idee i argumenty filozoficzne wybranych klasycznych i nowożytnych autorów na pod-stawie samodzielnej lektury ich pism
K_07 - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_U03 - czyta i interpretuje tekst filozoficzny
K_U05 - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
K_U12 - trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów kla-sycznych
K_07 - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_U03 - czyta i interpretuje tekst filozoficzny
K_U05 - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
K_U12 - trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów kla-sycznych
Cele
Celem kursu jest zapoznanie się z podstawowymi tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej
Treści kształcenia
W trakcie ćwiczeń poddamy analizie i ocenie treści zawarte w wybranych tekstach Kanta, Kierkegaarda, Nietzschego i Rorty’ego
T_1 - I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności - najwyższa zasada moralności; dobra wola; imperatyw kategoryczny
T_2 - S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie - bohater tragiczny a rycerz wiary; przykłady Abrahama i Matki Bożej
T_3 - F. Nietzsche, Z genealogii moralności, rozprawa I: „Dobry i zły”, „dobry i lichy” - moralność panów i moralność niewolników; krytyka chrześcijaństwa
T_4 - J. P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem - egzystencja; wolność
T_5 - R. Rorty, Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii - prywatyzacja filozofii; wola większości jedynym źródłem prawdy
T_6 - J. Ratzinger, Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym - funda-ment porządku społecznego I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności - najwyższa zasada moralności; dobra wola; imperatyw kategoryczny
S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie - bohater tragiczny a rycerz wiary; przykłady Abrahama i Matki Bo-żej
F. Nietzsche, Z genealogii moralności, rozprawa I: „Dobry i zły”, „dobry i lichy” - moralność panów i moralność niewolników; krytyka chrześcijaństwa
R. Rorty, Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii - prywatyzacja filozofii; wola większości jedy-nym źródłem prawdy
J. Ratzinger, Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym - funda-ment porządku społecznego
T_1 - I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności - najwyższa zasada moralności; dobra wola; imperatyw kategoryczny
T_2 - S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie - bohater tragiczny a rycerz wiary; przykłady Abrahama i Matki Bożej
T_3 - F. Nietzsche, Z genealogii moralności, rozprawa I: „Dobry i zły”, „dobry i lichy” - moralność panów i moralność niewolników; krytyka chrześcijaństwa
T_4 - J. P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem - egzystencja; wolność
T_5 - R. Rorty, Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii - prywatyzacja filozofii; wola większości jedynym źródłem prawdy
T_6 - J. Ratzinger, Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym - funda-ment porządku społecznego I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności - najwyższa zasada moralności; dobra wola; imperatyw kategoryczny
S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie - bohater tragiczny a rycerz wiary; przykłady Abrahama i Matki Bo-żej
F. Nietzsche, Z genealogii moralności, rozprawa I: „Dobry i zły”, „dobry i lichy” - moralność panów i moralność niewolników; krytyka chrześcijaństwa
R. Rorty, Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii - prywatyzacja filozofii; wola większości jedy-nym źródłem prawdy
J. Ratzinger, Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym - funda-ment porządku społecznego
Efekty kształcenia
Wiedza: student rozumie podstawowe pojęcia, problemy i koncepcje z zakresu filozofii nowożytnej i współczesnej
E_1 - K_W07 - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
E_2 - K_U03 - czyta i interpretuje tekst filozoficzny
E_3 - K_U05 - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
E_4 - K_U12 - trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów kla-sycznych i współczesnych
E_1 - K_W07 - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
E_2 - K_U03 - czyta i interpretuje tekst filozoficzny
E_3 - K_U05 - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
E_4 - K_U12 - trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów kla-sycznych i współczesnych
Metody dydaktyczne
M_1 - Ćwiczenia będą prowadzone w trybie tradycyjnym polegającym na wspólnej lekturze i analizie wybranych dzieł filozoficznych
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 - Kolokwia ze znajomości tekstu filozoficznego
W_2 - Pisemna praca semestralna
W_3 - Samodzielne wypowiedzi na temat analizowanego tekstu
W_2 - Pisemna praca semestralna
W_3 - Samodzielne wypowiedzi na temat analizowanego tekstu
Lektury podstawowe
Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, Warszawa 1984
Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, Łódź 1972.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, rozprawa I: „Dobry i zły”, „dobry i lichy”, Kraków 1997.
Sartre J. P., Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998.
Rorty R., Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999, s. 261-291
Ratzinger J., Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym, w: J. Ratzinger, Prawda, wartości, władza, Kraków 1999, s. 59-87
Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, Łódź 1972.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, rozprawa I: „Dobry i zły”, „dobry i lichy”, Kraków 1997.
Sartre J. P., Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998.
Rorty R., Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999, s. 261-291
Ratzinger J., Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym, w: J. Ratzinger, Prawda, wartości, władza, Kraków 1999, s. 59-87
Lektury uzupełniające
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1989-1995.
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. III, Warszawa 1983.
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. III, Warszawa 1983.